کد خبر: ۴۰۹۳۴
۲۲:۵۰ -۱۹ فروردين ۱۴۰۱
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: شرکت‌های دانش بنیان چون تحریم‌پذیر نیستند می‌توانند با قدرت کارشان را توسعه دهند و این برای ایران، یک مسیر موفقیت‌آمیز است اگر همه پای کار بیایند و قدر بدانند.

احمد راستینه

نشان تجارت - محمد آیتی: سال ۱۴۰۰ با تمام سختی‌هایش تمام شد و در حالی پا در سال ۱۴۰۱ گذاشته‌ایم که همچنان مشکلات قبل با همان شدت و حدت پابرجاست.رهبر انقلاب، سال ۱۴۰۱ را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند و باید دید دولتمردان چقدر خواهند توانست این شعار مهم را محقق کنند.

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس یازدهم در این باره گفت: سالیان متمادی است که مقام معظم رهبری با یک ریل‌گذاری مشخص و با اولویت دادن به عرصه علم و دانش، جایگاه خوبی را برای شکل‌گیری و به وجود آوردن شرکت‌های دانش بنیان مهیا کردند.

وی افزود: اکنون بیش از ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان مبتنی بر فناوری و توانمندی‌های علمی داریم که ضمن حرکت در مرزهای علم و دانش، تحریم‌پذیر هم نیستند و از طرفی، محدود هم نمی‌شوند. از این‌رو، تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند آثار خوبی برای کشور داشته باشد از جمله، استبداد و دیکتاتوری علمی که توسط جریان علمی بزرگ دنیا بر علیه کشورهای جهان سوم شکل گرفته است، شکسته می‌شود. کشورهای در حال توسعه در کنار کشورهای جهان سوم می‌توانند با اتکا بر ظرفیت‌های علمی و درونی کشورشان این محدودیت‌ها را با کمترین چالش پشت سر بگذارند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: تکیه بر ساختار شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند نیازمندی‌های داخل مملکت را، آن هم در اوج تحریم‌های ظالمانه بی‌اثر و یا کم‌اثر کند. تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی علیه ایران که هزینه سنگینی هم داشته را باید خنثی کرد که مسیر میان‌بر آن، باور کردن شرکت‌های دانش بنیان است. در این دوران، بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی ما به خاطر تامین برخی تجهیزات، نیاز به فناوری بالایی دارند و به همین‌رو، کار تا حدی گره خورده است. به اعتقاد من، همه دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باید نیاز و سفارش خود را از طریق سامانه‌ای جامع به اطلاع شرکت‌های دانش بنیان برسانند تا تلاش این عزیزان هم، هدفمند شود. این روند، یعنی رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی.

راستینه اظهار داشت: مهمترین نکته در شعار سال ۱۴۰۱ این است که رهبر معظم انقلاب، اشتغال را گره زدند به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که باید فهم درست و دقیقی از این موضوع مهم و حساس داشت، چراکه هر چه از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم، به سمت اشتغال پایدار خواهیم رفت.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان چون تحریم‌پذیر نیستند می‌توانند با قدرت کارشان را توسعه دهند و این برای ایران، یک مسیر موفقیت‌آمیز است اگر همه پای کار بیایند و قدر بدانند. کشورهای مختلف، به فراخور به فناوری‌های جدید نیاز دارند و چه بهتر که ما در این عرصه خود را قوی کنیم تا ضمن تامین نیازهای داخلی، ارزآوری هم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: امیدوارم در سال جاری، همه دستگا‌ه‌ها با هم، هم‌افزایی داشته باشند، زیرا پیدا کردن دقیق نیازها در تعامل و همکاری مداوم است. از این‌رو، معاونت علمی ریاست جمهوری باید یک آیین نامه همکاری‌های بین‌بخشی را به صورت جدی و عملیاتی طراحی کند.

راستینه در ادامه بیان کرد: بسیاری از نیازمندی‌ها اگر ثبت سفارش شوند با ایده‌های خلاقانه، قابل تامین است و ما معتقدیم امسال با توجه به قانونی که در مجلس در سال ۱۴۰۰ و در روزهای پایانی تصویب شد (مصوبه جهش تولید دانش بنیان) و به شورای نگهبان رفت و از شورای محترم نگهبان هم تقاضا دارم سریع‌تر پاسخ دهند، ان‌شاا.. یک ظرفیت خوب قانونی فراهم شود و ما می‌توانیم به خوبی یک رشد خوب اقتصادی را به لطف و مدد این قانون، به جا بگذاریم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه چرا با وجود اهمیت شرکت‌های دانش بنیان تاکنون خروجی خاصی از این ظرفیت گرفته نشده است؟ گفت: این موضوع حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است که مطرح و جدی‌تر شده است. ریل‌گذاری‌ها در این مدت انجام شده و به اعتقاد من، روند پیشرفت به نسبت خوب بوده است. باید نسل سوم را مخصوصاً توسط سیستم دانشگاهی به سمت، مهارت‌محوری و فناوری سوق دهیم. اکنون تا حدی گفتمان حمایت از علم در کشور راه افتاده و باید دست به دست هم دهیم تا ظرفیت و خروجی این ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان، دو برابر شود و به تبع آن، تولید هم وضع بهتری پیدا کند.وی در پایان در واکنش به این پرسش که شعار سال گذشته که تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بود، عملی شد یا نه؟ به خبرنگار اقتصاد سرآمد،گفت: سال گذشته، گام‌های بلندی برای رفع موانع برداشته شد؛ از قانون تسهیل کسب و کار گرفته تا تولید جهش مسکن و موانعی که از جلوی پای تولیدکنندگان برداشته شد، جزو این تلاش‌ها بود. در خصوص این قوانین، دستگاه اجرایی به بخشی از آن عمل کرد و بخشی دیگر، نیازمند نوشتن آیین نامه‌ها توسط دولت است. از طرفی چون سال ۱۴۰۰، تغییر دولت‌ها را داشتیم، برخی از زوایای شعار محقق نشد.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون