کد خبر: ۴۰۷۷۵
۱۶:۱۲ -۱۴ فروردين ۱۴۰۱
قاسم ساعدی مطرح کرد
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی نخبگان و جوانان را درنیابیم، خیلی از آن‌ها فکر مهاجرت به سرشان می‌زند، اتفاقی که دهه‌هاست شاهد آن هستیم. کشور وقتی خودکفا می‌شود، یعنی استقلال را به معنای واقعی به منصه ظهور می‌رساند و آنگاه مغرضان نظام نمی‌توانند به راحتی هر تحریمی را علیه ما وضع کنند.

قاسم ساعدی

نشان تجارت - محمد آیتی: شعار سال ۱۴۰۱ هم به سنوات چند سال گذشته، شعاری با رنگ و بوی اقتصادی است. رهبر انقلاب پس از تحویل سال ۱۴۰۱ و در سخنرانی خود با مردم، شعار سال جاری را «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند.

برخی معتقدند با وجود دغدغه رهبر انقلاب به حوزه اقتصاد و تاکید ایشان بر بهبود اوضاع معیشتی مردم، اما این موضوع خیلی با اراده جدی مسئولان روبرو نشده است و از این‌رو، شاهد این هستیم که مرتب سفره‌های مردم کوچک و اقتصاد کشور نحیف‌تر می‌شود.

در اینکه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بسیار تاثیر منفی بر شرایط حاکم بر اقتصاد ما گذاشته است شکی نیست، اما هنر این است که مسئولان با توجه به این واقعیت، راهی را برای رفاه نسبی مردم و تولیدکنندگان پیدا و عرضه کنند.

حال باید به انتظار نشست و دید، دولت سیزدهم که کم‌کم به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود می‌تواند روند اقتصادی کشور را به نفع مردم تغییر بدهد و یا در به همان پاشنه هشت ماه گذشته می‌چرخد؟

قاسم ساعدی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در این باره گفت: وضعیت اقتصادی کشور مخصوصاً در چند سال گذشته اصلاً روزهای خوبی را سپری نکرد و دود این مشکلات بیشتر به چشم مردمی رفت که اکثراً از درآمد قابل توجهی برخوردار نیستند.

وی افزود: اگر مرتب بگوییم تحریم هستیم و برای همین اقتصاد کشور فلج است، مردم می‌پرسند پس نقش شما که در راس کار هستید، چیست؟ البته این پرسش که تاکنون هم بارها مطرح شده است، به حق می‌باشد. هنر مدیر در این است که وقتی شرایط بغرنج شد، راه و روشی را برای گذر از بحران پیدا کند، و الا اداره کشور در شرایط صلح و ثبات کار اکثریت است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان نفر اول مملکت، مرتب بر بهبود اوضاع اقتصاد کشور و معیشت مردم تاکید دارند و جای تاسف هست که خیلی از مدیرانی که در این سال‌ها در راس کار بودند، توجه خیلی ویژه به اهمیت موضوع نداشتند؛ شاید مدیری، توان مدیریت و تطبیق خود با شعارهای سال را نداشته که ضرورت داشت اگر این موضوع را حس کرده بود یا مثلاً مدیر مافوقش به این نتیجه می‌رسید، کار را به دست فردی می‌داد که نقشه راه داشت. اینکه زمان از دست برود و دستاوردی خلق نشود، آسیب بزرگ به اعتماد عمومی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کشور است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب باز هم کلمه تولید را در شعار سال آورده‌اند، زیرا می‌دانند که زمانی اقتصاد یک کشور در مسیر پویایی قرار می‌گیرد که تولید در آن با سرعت و کیفیت دنبال شود. درآمدزایی، یعنی استفاده بهینه از مواد اولیه و یا ارائه خدمات شایسته. این روند هم در داخل نیاز مردم است و هم می‌تواند ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

ساعدی در ادامه بیان کرد: خام فروشی یک آفت بزرگ برای کشور بوده و هست و امیدوارم در سال جاری که البته سال مهمی هم خواهد بود، این مسیر نادرست متوقف شود. با وجود نفت، گاز، معدن، ظرفیت‌های بالای دریایی و... حیف است که جایگاه پایینی در اقتصاد منطقه و دنیا داشته باشیم. خیلی از کشورها آرزو داشتند تنها یکی از ظرفیت‌های نام برده ما را در اختیار می‌داشتند، ولی با وجود همه این پتانسیل‌ها، کار خاصی را از پیش نبردیم.

وی یادآور شد: کشور چند سال است که با تحریم‌های حداکثری روبرو شده است. واضح است که در این شرایط باید بیش از پیش دست‌مان را به زانوهای خود بگیریم. باید به لطف جوانان، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، تولید علم را به ثروت تبدیل کنیم؛ راه خودکفایی از باور به این ظرفیت‌های می‌گذرد. باید شرایط را به گونه‌ای برای نخبگان مهیا کنیم که آن‌ها حس کنند دولت به عنوان مجری در کنارشان هست. وقتی شرکت‌های دانش بنیان، تسهیلات و امکانات بخواهند و به موقع در دسترس آن‌ها قرار بگیرد، خروجی کار هم به هنگام‌تر و با کیفیت‌تر خواهد شد.

نماینده دشت آزادگان و هویزه گفت: وقتی نخبگان و جوانان را درنیابیم، خیلی از آن‌ها فکر مهاجرت به سرشان می‌زند، اتفاقی که دهه‌هاست شاهد آن هستیم. کشور وقتی خودکفا می‌شود، یعنی استقلال را به معنای واقعی به منصه ظهور می‌رساند و آنگاه مغرضان نظام نمی‌توانند به راحتی هر تحریمی را علیه ما وضع کنند. این رویکرد ما، یعنی بی‌اثرکردن پروژه تحریم مخالفان نظام. باید قوی شویم و این قوی‌شدن نیاز به اراده و تمرین دارد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: رسالت‌ها دولت، اشتغال‌زایی است. هرچه مردم و مخصوصاً جوانان بتوانند وارد عرصه کار و تاثیرگذاری شوند، هم اوضاع اقتصاد و هم شرایط اجتماعی بهتر خواهد شد. امروز اگر شاهد دیدن بسیاری از پدیده‌های ناخوشایند اجتماعی هستیم به واسطه فقر و نبود شغل است. بسیاری از کشورهای پیشرفته به دنبال نیروی کار هستند تا سریع‌تر به نقطه هدف برسند، بعد ما کلی جوان بیکار داریم که نمی‌توانیم برای آن‌ها شغل تعریف کنیم.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون