کد خبر: ۵۲۶۲۸
۱۰:۰۸ -۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در سال‌های اخیر که ارزش پول ملی ایران با شدت بیشتری افت می‌کند به فکر این موضوع هستند که چطور با سرمایه کمتر در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که سود دلاری برای آن‌ها داشته باشد. ما در این مقاله به معرفی بهترین بازارها برای جایگزینی سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار ایران خواهیم پرداخت.

نشان تجارت - بسیاری از ایرانیان در بازار سرمایه و بورس کشور فعال هستند. خرید و فروش سهام یا خرید و نگهداری سهام یکی از روش‌های نسبتاً امن برای سرمایه‌گذاری در جهان می‌باشد که در ایران نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده است. اما هرچقدر هم که سرمایه‌گذاری در بورس خوب باشد یک مشکل بزرگ دارد: آن‌هم سود ریالی است، یعنی بخشی از افزایش قیمت سهام باید به طور معمول انجام شود تا کاهش ارزش پول شما از تورم را جبران کند.

بنابراین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در سال‌های اخیر که ارزش پول ملی ایران با شدت بیشتری افت می‌کند به فکر این موضوع هستند که چطور با سرمایه کمتر در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که سود دلاری برای آن‌ها داشته باشد. ما در این مقاله به معرفی بهترین بازارها برای جایگزینی سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار ایران خواهیم پرداخت.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار محلی است که سهام شرکت‌های بزرگ ایران در آن در حال معامله است و هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند برای خرید سهام هر شرکتی که در بورس فعال است اقدام کند. بورس ایران دامنه نوسان محدودی دارد پس نمی‌توان سودهای بزرگی در طول یک روز دریافت کرد، همچنین عمق بازار بورس در ایران بسیار پایین است و مانند بازارهای مالی بزرگ جهان نیست که درجا معاملات شما انجام شود. شما ممکن است روزها یا ساعت‌ها در صف خرید یا فروش بمانید. همین مسائل باعث شده است که بورس اوراق بهادار ایران تا حدی برای سرمایه‌گذاری مناسب نباشد. همچنین مشکل اصلی بورس ایران این است که تلاطم‌های اقتصادی و همچنین ریسک‌های ژئوپلتیکی باعث منفی شدن بورس ایران می‌شود. بنابراین در این زمان برای اینکه سرمایه‌گذاری‌هایی با هزینه کم و سود دلاری داشته باشید، بهتر است در یک بازار دیگر فعالیت کنید که در ادامه به شما آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

بازار فارکس، سرمایه کم سود دلاری

بازار دیگری که کاربران چند سالی است آن را جایگزین بورس ایران کرده‌اند، فارکس است. ماهیت بازار فارکس کمی متفاوت است. اولاً که فارکس بزرگترین بازار مالی غیر متمرکز جهان است و هر کس از هر نقطه دنیا می‌تواند به آن متصل شود. ثانیا عمق بازار فارکس بسیار زیاد است و تا 7 تریلیون دلار در روز جابجایی پول در این بازار انجام می‌شود، پس مانند بورس ایران نیازی به ایستادن در صف خرید یا فروش ندارید و هر معامله‌ای که باز کنید به صورت آنی توسط بروکرهای فارکس مانند آمارکتس اجرا می‌شود.

از ویژگی‌های دیگر بازار فارکس سرمایه پایین در آن است. شما حتی می‌توانید با 10 دلار هم یک حساب سنت ایجاد کنید و معاملات خود را در این بازار شروع نمایید. خوبی فارکس این است که سرمایه شما به دلار است، سودتان هم به دلار پرداخت می‌شود، بنابراین ضمن سود در فارکس، از تغییر قیمت دلار نیز سود خواهید برد، پس سودتان بیشتر از بازارهای ریالی خواهد بود.

البته در بازار فارکس مانند بازار بورس شما نمی‌توانید یک نماد را برای بلند مدت مثلاً چند ماه یا سال نگه دارید، چون خیلی زود کال مارجین خواهید شد. در فارکس همه‌چیز ترید است، یعنی شما باید وارد معامله و از آن خارج شوید. پس نتیجه می‌گیریم اکه بازار فارکس می‌تواند یک جایگزین خوب برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس باشد.

کریپتو، سرمایه کم سود دلاری

اما اگر ترید کردن برای شما سخت است، بازار کریپتو یک گزینه دیگر نیز در اختیار شما قرار می‌دهد: یعنی خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن. شما می‌توانید یک کیف پول الکترونیک ایجاد کنید، هر کدام از ارزهای دیجیتال که احساس می‌کنید رشد خوبی خواهند داشت را خریداری کرده و نگه دارید. نگهداری یا Hold کردن کریپتو مانند سهام است. یعنی اگر هم ارزش آن پایین بیاید تا زمانی که آن را نفروخته‌اید ضرری نمی‌کنید و می‌توانید آن را همچنان هولد کنید تا دوباره ارزشش بالا برود.

در این بازار کال مارجین وجود ندارد و امکان نگهداری ارز دیجیتال به صورت بلند مدت وجود دارد. پس ریسک این بازار به این شکل می‌تواند از ترید کردن هم کمتر باشد. خوبی بازار کریپتو این است که همه مدل ارز دیجیتال با قیمت‌های مختلف وجود دارد. پس امکان سرمایه‌گذاری با سود کم در بازار رمز ارزها فراهم است. ویژگی دیگر آن سود دلاری است که نصیب شما خواهد شد. یعنی شما هم از افزایش قیمت رمز ارزتان سود خواهید برد و هم از تغییر قیمت دلار. بنابراین می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازار بورس باشد.

نتیجه گیری

در پایان به این نتیجه می‌رسیم که به دلیل وجود تورم زیاد در کشور، نیاز است که حتماً بخشی از درآمد خود را به صورت ارزی سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا هم قیمت ارز در ایران افزایش پیدا می‌کند و هم تورم. بنابراین برای دوری از آسیب مالی نیاز به سرمایه‌گذاری دلاری داریم. بازارهای جایگزین بورس در ایران مثل بازار کریپتو و بازار فارکس می‌توانند گزینه بسیار خوبی باشند. به این دلیل که این بازارها به صورت دلاری هستند، با حداقل سرمایه می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و سودشان هم دلاری می‌باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون