کد خبر: ۵۱۹۱۹
۱۹:۰۰ -۰۴ فروردين ۱۴۰۳
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود نیمی از جمعیت جهان به آب سالم دسترسی ندارند. و همیچنین گفته شده مصرف آب در جهان نیز سالانه به میزان یک درصد رو به افزایش است.

کمبود آب در جهان

نشان تجارت - بنا بر گزارش جهانی آب که روز گذشته (جمعه) منتشر شده است، ۲.۲ میلیارد نفر از مردم جهان در حال حاضر از دسترسی به آب سالم، محروم هستند.

طبق آمار منتشر شده، حدود ۳.۵ میلیارد نفر ناچار هستند بدون استفاده از سرویس بهداشتی سر کنند.

این گزارش که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) تهیه شده است، همچنین حاکی از آن است که مصرف آب در جهان به دلیل رشد جمعیت، تحولات اجتماعی، اقتصادی و نیز تغییر عادات شهروندان، سالانه به میزان یک درصد رو به افزایش است.

گفته شده است کمبود آب در آینده همچنین در نقاطی که امروزه ظاهرا با این مشکل مواجه نشده‌اند نیز قابل مشاهده خواهد بود.

در این گزارش همچنین آمده است که بیش از دو سوم آب جهان صرف امور کشاورزی می‌شود. اما این در حالی است که تولیدات صنعتی و استفاده توسط خانوارها، عامل اصلی افزایش میزان مصرف آب در جهان هستند.

در عین حال میزان اجرای طرح‌های کمک‌های توسعه‌ای جهانی در بخش آب از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به مقدار ۱۵ درصد کاهش یافته است.

«اولا بورشارد»، عضو هیئت مدیره کمیسیون آلمانی یونسکو در این مورد توضیح داد: تغییرات آب و هوایی، جنگ‌ها، درگیری‌ها و سایر بحران‌ها باعث گسترش نابرابری‌ها در زمینه دسترسی به آب می‌شوند.

او همچنین اشاره کرد: این مسئله تقریبا همیشه گریبان‌گیر همه مردم جهان به ویژه فقیرترین و ضعیف‌ترین انسان‌ها می‌شود.

بورشارد همچنین می‌گوید که بر خلاف تصور رایج، محدودیت در دسترسی به آب به عنوان یک محور اصلی برای بروز درگیری‌ها محسوب نمی‌شود.

به گزارش دویچه وله، بر اساس ارزیابی‌های یونسکو، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی مستلزم برقراری مدیریت کارآمد در زمینه تامین آب است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون