کد خبر: ۱۹۵۹۵
۱۸:۵۴ -۲۷ مهر ۱۳۹۹
یک کارشناس بازار ارز می‌گوید: به نظر می‌رسد برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی در حال حاضر روی کاغذ است و باید دید موضع گیری نظام بین‌الملل در این خصوص چه خواهد بود.

نشان تجارت - باز هم یک خبر خوش دیگر از رئیس جمهوری کشورمان با واکنش بازار‌ها روبرو شد. هفته گذشته حسن روحانی در هیات دولت گفته بود ۱۰ سال تحریم تسلیحاتی علیه ایران هفته آینده برداشته خواهد شد و می‌توانیم هر سلاحی که می‌خواهیم را بخریم و یا بفروشیم.
هر چند در روز اول کاری هفته انتظار این بود که خبر رفع تحریم‌های تسلیحاتی موجب ایجاد انتظارات کاهشی در بازار ارز شود، اما به نظر می‌رسد معامله‌گران تاثیر این خبر را چندان جدی نگرفته‌اند.
 
آنطور که این فعالان بازار می‌گویند از نگاه معاملات با توجه به اینکه خرید تسلیحات به ارز نیاز دارد، در شرایط فشار اقتصادی باید از خزانه پول خارج شود و این خود فشار را بر اقتصاد کشور بیشتر می‌کند، پس طبیعتا انتظارات در پی این خبر کاهشی نیست. هرچند باید در نظر داشت که ایران خود به عنوان یک سازنده سلاح می‌تواند نقش صادرکننده نیز داشته باشد.
 
با این همه نرخ ارز در صرافی ملی امروز یکشنبه پس از پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار و یورو نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش یافت و قیمت دلار با افزایش ۲۵۰ تومانی به رقم ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

بازار سهام نیز کار خود را با منفی آغاز کرد تا ریزش بیش از ۴۰ هزار واحدی شاخص را شاهد باشیم. هر چند هفته گذشته بورس تهران برای دومین هفته متوالی صعودی شد و با رشد ۳/ ۱ درصدی در میانه کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ایستاد، اما روز یکشنبه کلیت بازار قرمز پوش بود.
حال، اما باید دید در آینده چه اتفاقی برای بازار‌ها رخ خواهد داد.

ایران خریدار یا فروشنده اسلحه؟
ابولحسن معصومی، کارشناس بازار ارز در این خصوص می‌گوید: به نظر می‌رسد برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی در حال حاضر روی کاغذ است و باید دید موضع گیری نظام بین الملل در این خصوص چه خواهد بود. در واقع ساعت ۳ بامداد شب گذشته تنها به صورت خودکار و کاغذی این تحریم‌ها برداشته شد.

وی تصریح می‌کند: بازار هنوز در حالت کما است و نمی‌داند به کدام جهت حرکت کند. در حال حاضر آثار منفی را بیشتر لحاظ کرده است. همچنین باید در نظر داشت که در تجارت تسلیحات ما عرضه کننده هستیم و نه خریدار.
 
معصومی می‌افزاید: بیش از ۸۰ درصد نیاز سلاح کشور در داخل تامین می‌شود بنابراین در صورت عملی شدن برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی باید برای فروش این تسلیحات در دنیا بازاریابی و درآمد زایی داشته باشیم. همه این اتفاق‌ها ظرف یک ماه آینده خود را نشان خواهد داد.

بازار فردا روند معکوس خواهد داشت؟
این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اثرات روانی منفی در بازار بورس و ارز نشان می‌دهد که این بازار‌ها منتظر یک اتفاق هستند، اظهار می‌کند: بازار در حال حاضر خود را برای یک اتفاق آماده می‌کند که ممکن است تا عصر امروز رخ دهد، حتی ممکن است فردا و پس فردا بازار‌ها روند معکوسی داشته باشند.
 
وی ۲۴ ساعت آینده را برای بازار‌ها شفاف‌تر توصیف می‌کند و می‌گوید: امروز بازار حالتی از خوف و رجا به خود گرفته است؛ بنابراین فردا و پس فردا برای بازار اهمیت بیشتری دارد.

شرایط از این بدتر نمی‌شود
معصومی درباره اثرات انتخابات آمریکا در بازار‌ها می‌گوید: آثار روانی انتخابات آمریکا محدود و البته کوتاه مدت است. آثار اقتصادی اتفاقات در بازار‌ها هر آنچه که باید رخ داده است. فعالان بازار منتظر هستند تا کنش‌های داخلی در سیاست‌های بین المللی را ببینند. تردیدی نیست که موج منفی هر اتفاقی در سیاست خارجی وضعیت را از این بدتر نخواهد کرد.
 
این کارشناس ارز یادآور می‌شود: بیشترین فشار‌ها را تا قبل از ۲۷ مهر از جمله مکانیسم ماشه، یکجانبه گرایی ترامپ، تشدید تحریم‌های بانکی و... را تحمل کرده ایم. طبیعی است که بازار امروز خود را تا حدودی تخلیه خواهد کرد، اما وضعیت از این بدتر نخواهد شد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون