کد خبر: ۵۲۶۰۵
۱۸:۰۰ -۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
محسن میردامادی، فعال سیاسی گفت:دولت افراطی اسرائیل و شخص نتانیاهو در گذشته نیز نشان داده‌اند که تاثیرپذیری کمی از نظرات آمریکا دارند. به این دلیل، کابینه اسرائیل به دنبال اقدام نظامی علیه ایران است.

ایران و اسرائیل

نشان تجارت - در بحبوحه افزایش نگران‌کننده تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو، پس از حملات شنبه‌شب هفته جاری و تا تحولات سی‌امین روز از فروردین‌ماه در خصوص ابعاد و پیامد‌های این سطح تخاصم در منطقه پرالتهاب خاورمیانه، گفتگویی با این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ترتیب دادیم که بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

درگیری مستقیم، آرایش استراتژیک بین ایران و اسرائیل را تغییر داده است. اسرائیل به عنوان یک دژ نظامی نفوذناپذیر، عملا مورد نفوذ موشک‌ها و پهپاد‌ها قرار گرفته و در این مورد، اینکه چه میزان از شلیک‌های ایران به خاک طرف مقابل رسیده به مراتب اهمیت کمتری دارد، نسبت به نفس این امر که تعدادی از این شلیک‌ها از لایه‌های دفاعی عبور کرده و به هدف برخورد کرده است. آن تعدادی هم که رهگیری و ساقط شدند، عمدتا به وسیله آمریکا و برخی دیگر کشور‌ها صورت گرفته و اسرائیل به تنهایی نقطه ضعف بیشتری خواهد داشت.

به نظر من در صورت تداوم این درگیری، سطح تنش‌ها محدود به ایران و اسرائیل نخواهد ماند. با توجه به اینکه در کشور‌هایی به مانند لبنان، عراق، یمن و سوریه، نیرو‌های مهمی طرفدار ایران بوده و دولت مرکزی آن‌ها به میزانی قدرتمند نیست که بتواند آن‌ها را کنترل کند، ادامه درگیری، این کشور‌ها را هم طبعا درگیر خواهد کرد. البته ضمن اینکه ممکن است تنش‌ها محدود به این کشور‌ها  نماند.

با توجه به اقدامی که اسرائیل کرده و برای اولین بار، یک مرکز دیپلماتیک ایران را زد، این حق قانونی و مشروع کشورمان بود که به این اقدام پاسخ دهد. طبعا، گزینه‌های مختلفی وجود داشت که می‌توانست بررسی شده و زمان موضوع هم قابل بررسی بود که مراجع تصمیم‌گیر در جمع‌بندی به گزینه حمله مستقیم از خاک ایران رسیدند. تا حدی می‌توان گفت که عکس العمل ایران اجتناب‌ناپذیر بود.

دولت افراطی اسرائیل و شخص نتانیاهو در گذشته نیز نشان داده‌اند که تاثیرپذیری کمی از نظرات آمریکا دارند. به این دلیل، کابینه اسرائیل به دنبال اقدام نظامی علیه ایران است. مجموعا نیز با توجه به کار‌های تبلیغاتی که در روز‌های اخیر از سوی اسرائیل شاهد بودیم، بیشتر به نظر می‌رسد که احتمال اقدام نظامی از سوی آن‌ها جدی است.

بازیگران منطقه‌ای را چندان در شرایط کنونی و در جهت عدم گسترش درگیری، صاحب نقش نمی‌بینم. چرا که ایران، طبعا خواهان گسترش این درگیری نبوده و اسرائیل بیشتری به این سو گرایش و رغبت دارد. کشور‌های منطقه، تاثیری بر حاکمیت اسرائیل نداشته و نمی‌توانند بر تصمیمات تل‌آویو تاثیری بگذارند. 

من فکر می‌کنم که روسیه از بروز چنین درگیری بین ایران و اسرائیل، ناخشنود نیست. در عمل درگیری غزه تا مدتی موضوع بحران اکراین را در حاشیه قرار داد و توجه بین‌المللی به آن را کمتر کرد و الان هم، درگیری ایران و اسرائیل از این جهت برای روس‌ها مطلوب است. مسکو، طبعا نباید ناراضی باشد از این که چنین درگیری به وقوع پیوسته تا مدتی هم ادامه پیدا کند.

در وضع فعلی که کشور با یک تهدید نظامی خارجی مواجه است، ایجاد و حفظ انسجام ملی باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد. به طوری که بتواند همه ملت را پشت سر نیروی نظامی کشور قرار دهد. حاکمیت باید هر مانعی در مقابل انسجام ملی را برطرف کند. اینکه در شرایطی که با چنین تهدید مهم خارجی مواجه هستیم برخورد‌های پر دافعه بر سر موضوع حجاب تکرار می‌شود، قطعا بر افکار عمومی و انسجام ملی تاثیری مخرب داشته و خواهد داشت.

منبع:امتداد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون