کد خبر: ۵۱۱۷۲
۰۹:۰۰ -۰۶ اسفند ۱۴۰۲
معاون اقتصادی بانک مرکزی عنوان‌کرد
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: گواهی سپرده خاص یکی از ابزارهای سیاست پولی است،‌ این ابزار می تواند به بهبود متغیرهای پولی و تحقق هدف‌گذاری ها در مسیرهای در نظر گرفته شده، کمک کند.

بانک مرکزی

نشان تجارت - از بانک مرکزی، «محمد شیریجیان» با بیان اینکه این ابزار یکی از روش هایی است که می تواند به صورت هدفمند به تامین مالی بنگاه ها کمک کند، تصریح کرد: بدین معنا که تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه ها به واسطه این ابزار می تواند انجام شود، چراکه تقریباً ۸۲ درصد تسهیلاتی که در شبکه بانکی به بخش صنعت پرداخت می شود،‌ برای سرمایه در گردش بنگاه هااست و در مجموع حدود ۶۵ درصد تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان‌کرد: بر این اساس بانک مرکزی برای استفاده از ابزار گواهی سپرده خاص برای تامین سرمایه در گردش بنگاه ها برنامه ریزی کرد، به این صورت که گواهی سپرده خاص برای بنگاه‌ها و پروژه‌های مشخص منتشر می شود و این منابع تجهیز شده صرف تامین مالی بنگاه های متقاضی می شود.

وی در توضیح نرخ سود این اوراق، گفت: نرخ سود اوراق گواهی سپرده بر اساس بازدهی پروژه ها تعیین می شود و به واسطه آن مشارکت واقعی بین سرمایه گذار و تامین مالی شونده برقرار می شود؛ بر این اساس گواهی سپرده خاص هم کارکرد تامین مالی سرمایه در گردش و هم تامین مالی طرح های بلندمدت توسعه ای و ایجادی بنگاه ها را شامل می شود و گشایش جدی به حساب می آید.

شیریجیان خاطرنشان‌کرد: می‌توان گفت که در این شیوه، منابع به صورت هدفمندتر، ‌موثرتر و با بهره وری مناسب تری به سمت بخش های مولد اقتصادی هدایت می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون