کد خبر: ۴۹۱۸۴
۰۹:۲۳ -۱۳ آبان ۱۴۰۲
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این یک دروغ بزرگ است که ایران طرف کشور خاصی را در جنگ آذربایجان و ارمنستان گرفته است. از اول نیت جمهوری اسلامی خیرخواهانه و بحث توجه به صلح پایدار در منطقه بود.

مرتضی محمودوند

نشان تجارت - مریم آیتی: مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جنگ آذربایجان و ارمنستان و اتفاقات رد و بدل شده ایران با آمریکا، با نشان تجارت گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید این مصاحبه را بخوانید.

*موضع ایران در خصوص قره‌باغ چه باید باشد؟

موضع جمهوری اسلامی با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب، کاملاً مشخص و شفاف است. اینکه رهبری گفتند سرزمین اسلام نشان از حسن هم‌جواری و توجه به کشور‌های همسایه و احترام به کشور‌های مسلمان و دوست دارد. این شعار نبود و در عمل هم جمهوری اسلامی نهایت همکاری خود را با مردم آذربایجان و دولت‌شان داشت. بیش از ۳۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران این فرصت را در اختیار آذربایجان گذاشته است، اما اینکه بیایند و بحث جابجایی مرز‌های رسمی و بین‌المللی باشد، درست نیست.

نظام ما و بزرگان ما و در راس حاکمیت، رهبر معظم انقلاب دستور دادند که هرگونه تغییر در مرز‌های رسمی قابل قبول نیست، اما اینکه مستقیم و غیرمستقیم شائبه تهدید جمهوری اسلامی و به نوعی فرافکنی علیه جمهوری اسلامی باشد، قابل قبول و مورد تایید نیست.

این رفتار‌ها با نیت پاک ما که بر اساس قانون اساسی در بحث دیپلماسی و وزارت خارجه که بحث استقلال پایه و اساس تفکر جمهوری اسلامی و بحث عزت ملت است، همخوانی ندارد.

آنچه برای جمهوری اسلامی مهم است، احترام به حقوق بشر و مردم منطقه است. پاسخ ما به هرگونه اقدام خصمانه و مغایر با اصول اخلاقی و روابط بین‌الملل، پاسخی سخت و پشیمان‌کننده و محکم برای هر متجاوزی است که بخواهد آسیبی به جمهوری اسلامی و ملت عزیز و خون شهدا بزند.

*آیا ما برادری خود را در این رابطه ثابت کرده‌ایم و کم‌کاری از طرف مقابل است؟ آیا ایران در این جنگ طرف ارمنستان است؟

این یک دروغ بزرگ است که ایران طرف کشور خاصی را گرفته است. از اول نیت جمهوری اسلامی خیرخواهانه و بحث توجه به صلح پایدار در منطقه بود. بیش از ۳۰ سال است که کریدور آذربایجان به نخجوان از خاک جمهوری اسلامی در حال انجام و از بالاترین امنیت موجود برخوردار است.

این نوع نگاه که بگویند ما به خاطر بحث ارتباطات مواصلاتی می‌خواهیم نقشه‌های جهانی و بین‌المللی و مرز‌های قانونی را بهم بزنیم و رسماً مصاحبه می‌کنند و این را یک نوع حق قانونی برای خودشان می‌دانند، درست نیست.

تمام دنیا می‌دانند که این حق قانونی نیست و این به نوعی ظلم به کشور همجوار ارمنستان است و سیاست جمهوری اسلامی نیز جلوگیری از هرگونه جابجایی مرز‌های قانونی است.

امیدواریم که طرف مقابل یعنی آذربایجان مهربانی‌ها، دوستی‌ها و رافت جمهوری اسلامی را به اشتباه برداشت نکند و به نوعی نگاه سوءاستفاده و نگاه فریبکارانه نسبت به ما نداشته باشد و امیدوارم عاقلانه فکر کنند و حقوق مردم خودشان و مردم ارمنستان و ارتباطات مواصلاتی جمهوری اسلامی با ارمنستان و گرجستان و ارتباطات ایران و منطقه را درنظر بگیرند و زیاده‌خواهی و فرافکنی را کنار بگذارند.

*چند هفته پیش گفته شد تیم دیپلماسی ایران و آمریکا با واسطه کشور ثالث مذاکره حقیرانه می‌کنند؛ حتی در تبادل با زندانیان. با این وجود آیا مذاکره مستقیم در این رابطه، چاره کار نیست؟

تا امروز سیاست کلی جمهوری اسلامی این بوده که هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا صورت نگیرد. تا امروز هم خبری در مورد مذاکره از این پنجره به آن پنجره نشنیده‌ام و در مورد اینکه هفته‌ها پیش گفته شد رهبری اجازه مذاکره مستقیم را داده‌اند تا الان ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هیچ سند تایید کننده‌ای که رهبر این دستور را داده بودند، نشنیده‌ایم.

اینکه تبادل زندانیان به این صورت خوب است یا بد، بستگی به شرایط زمانی و مکانی و نوع و دیدگاه غرب مخصوصاً آمریکا دارد. قطعاً اگر این دیدگاه مثبت باشد و نگاه زورمندانه و از بالا نباشد و بحث درخواست مذاکرات براساس احترام متقابل باشد، قابل تایید است.
در دوران آقای روحانی و ظریف، مذاکرات مستقیم داشته‌ایم. جان کری و ظریف دست در دست هم بوده‌اند. چون اوباما از در دوستی و صلح و مسالمت جلو آمد و این اتفاق افتاد، ولی آیا واقعاً نیت جوبایدن هم این است؟ پس طرف مقابل باید برادری خودش را اثبات کند.

*قابل توجه مخاطبان عزیز، این مصاحبه به ایامی برمی‌گردد که هنوز جنگ حماس با اسراییل رخ نداده بود.

برچسب ها: نشان تجارت برجام
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون