کد خبر: ۴۷۳۵۱
۱۵:۰۱ -۰۸ خرداد ۱۴۰۲
هنگامی که چراغ‌های خانه خاموش شده یا سوسو می‌زنند یا روشن نشدن یخچال بعد از قطع یا افزایش برق رخ می‌دهد اولین فکری که ممکن است به ذهن کاربر خطور کند این است که یخچال سوخته است.

نشان تجارت - هنگامی که چراغ های خانه خاموش شده یا سوسو می زنند یا روشن نشدن یخچال بعد از قطع یا افزایش برق رخ می دهد اولین فکری که ممکن است به ذهن کاربر خطور کند این است که یخچال سوخته است . در این مطلب خواهیم فهمید که چرا نوسانات برق برای یخچال خطرناک است و آیا همیشه با نوسانات برق یخچال می سوزد.
توجه داشته باشید که بطور معمول کاهش شدید ولتاژ در بیشتر موارد خطری برای تجهیزات ایجاد نمی کند، اما اگر جهش از صفر به سطح 220 ولت و بالاتر می تواند به الکترونیک آسیب جدی برساند.

 هنگام روشن نشدن یخچال بعد از قطع یا افزایش برق قبل از تماس با تعمیرکار چه مواردی را باید بررسی کنید؟

 اگر روشن نشدن یخچال بعد از قطع یا افزایش برق رخ داد، ابتدا نکات زیر را بررسی کنید.

1 - تنظیمات یخچال

 اگر چراغ داخل یخچال به طور معمول است، اما کمپرسور روشن نمی شود، دلیل آن ممکن است در تنظیمات از دست رفته باشد. مقادیر استاندارد دمای محفظه های دستگاه را تنظیم کنید. شاید بعد از آن موتور روشن شود.-

2 - تاخیر در شروع عملکرد کمپرسور

 برخی از یخچال های مدرن دارای محافظ اضافه بار موتور هستند. پس از قطع برق و سپس روشن شدن آن، موتور بلافاصله روشن نمی شود، بلکه پس از مدتی روشن می شود. این امر موتور را از گرمای بیش از حد احتمالی سیم پیچ ها و خرابی کمپرسور محافظت می کند.

4 علت روشن نشدن یخچال بعد از قطع برق

نقص های احتمالی که نیاز به تعمیر دارند ، کدامند؟

 1 . خرابی برد کنترل دستگاه

 برد کنترل یخچال ، یک ریز مدار است که تمام برنامه های کارکرد یخچال در آن تعبیه شده است. در طول نوسانات برق، اغلب قطعات جداگانه روی برد یا کنتاکت ها می سوزند و باعث می شوند که یخچال بعد از نوسان برق روشن نشود.
برای رفع مشکل ، تعمیرکار برد را بررسی نموده و بر اساس نتایج آن:
- عناصر سوخته را با موارد جدید جایگزین می کند.
- کنتاکت های شل را لحیم می کند.
- کنتاکت های اکسید شده یا سوخته را تمیز و لحیم می کند.
- لحیم کاری های برد سوخته یا زنگ زده را انجام می دهد.
- در صورت آسیب شدید به برد ، تعمیرکار آن را بابرد جدید تعویض می کند.

 2 . سوختن کمپرسور یخچال بدلیل افت ولتاژ

کمپرسور قلب یخچال است و مبرد را از طریق مدار پمپ می کند و در نتیجه محفظه ها خنک می شوند. با افت ولتاژ، معمولاً یک اتصال کوتاه در سیم پیچ موتور رخ می دهد. سیم کشی موتور نیز ممکن است بسوزد.
در نتیجه موتور یخچال روشن نمی شود، صدایی از کارکرد آن شنیده نمی شود، محفظه ها خنک نمی شوند، اما چراغ محفظه یخچال روشن است.
برای رفع مشکل تعمیرکار ، بررسی موتور را انجام می دهد. اگر مشخص شد که خراب است، موتور را با موتور جدید جایگزین می کند. در صورت نقص در سیم کشی منبع، حلقه سیم را تغییر می دهد .

3 . سوختن رله استارت باعث روشن نشدن یخچال بعد از قطع یا افزایش برق می شود

 رله استارت ، قطعه ای است که موتور را از گرمای بیش از حد محافظت می ‌کند و با بستن سیم پیچ‌های به راه‌اندازی آن کمک می‌کند. با افزایش برق: در رله‌های پوزیستور، یک پوزیستور ممکن است از کار بیفتد، که در نتیجه سیم‌پیچ‌های راه‌اندازی و کاری به مدت 0.3-0.4 ثانیه بسته می‌شود که ولتاژ به آن اعمال می‌شود، در نتیجه به کمپرسور کمک می‌کند تا شروع به کار کند. در رله های الکترومغناطیسی، گروه کنتاکت ها می سوزد، در نتیجه سیم پیچ های راه اندازی و کار موتور هنگام راه اندازی بسته نمی شود و کمپرسور روشن نمی شود. در نتیجه یخچال روشن نمی شود و در صورت روشن شدن بلافاصله خاموش می شود و هیچ نوری در محفظه یخچال وجود ندارد.  رله استارت معیوب باید تعویض شود.

 4 . خرابی سنسور دما

 سنسور دما ، دما را در محفظه های یخچال تشخیص می دهد. بر اساس داده های بدست آمده از آن، کمپرسور روشن یا خاموش می شود. اگر سنسور دما در یخچال کار نکند، یخچال متوجه نمی شود که دمای محفظه‌ها چقدر است و موتور را روشن نمی‌کند. مشکل مربوط به سنسورهای دما در مدل های یخچال و فریزر با کنترل الکترونیکی است. ترموستات های الکترومکانیکی معمولاً در برابر نوسانات برق حساس نیستند.
در نتیجه باعث می شود که موتور یخچال روشن نشده و صدایی از کارکرد آن شنیده نمی شود.
برای رفع این مشکل در یخچال یک سنسور دمای خراب باید با یک سنسور جدید جایگزین شود.

 عیب یابی و کشف علت اصلی روشن نشدن یخچال بعد از قطع برق ، نیازمند تعمیرکار ماهر و مجاز است. در تهران ، برای تعمیر یخچال در چیتگر ، با ماندگار سرویس تماس بگیرید تا با اعزام فروری تعمیرکار ، یخچال را در محل تعمیر نمایند .  09303039266
www.mandegarservices.ir

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون