کد خبر: ۱۲۴۵۸
۱۳:۵۱ -۱۶ آذر ۱۳۹۶
پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با ورزش و جوان:
پروانه سلحشوری
ورزش و جوان- پروانه سلحشوری، نماینده تهران و رییس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ورزش و جوان راجع به اینکه برای بهتر شدن روند ورزش در حوزه بانوان چه باید کرد و چه دستگاه‌هایی در این بین نقش پررنگی دارند و اینکه فراکسیون زنان مجلس در این رابطه چه عملکردی داشته است گفت: نکته مهم در ورزش اینست که باید ورزش را از دوران کودکی برای بچه‌های خود نهادینه کنیم. به نظر من در این بین وزارت آموزش و پرورش نقش بسیار مهم و اساسی را دارد. متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش، زنگ ورزش آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود و گاهی در این زنگ به فعالیت‌های دیگری غیر از ورزش پرداخته می‌شود. انتظار است که وزارت آموزش و پرورش و مخصوصاً معاونت تربیت بدنی آن بیش از پیش به این موضوع ورود پیدا کنند و تا جایی که امکان دارد به این اتفاق ناخوشایند سر و سامانی دهند.

اگر قرار باشد ایران در حوزه ورزش قهرمانی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد باید این استعدادیابی از مدارس شروع شود. اگر می‌بینیم که بانوان در بسیاری از رشته‌ها در ورزش قهرمانی جایگاه مناسبی ندارند به خاطر همین جدی نگرفتن ورزش در مدارس و کشف استعدادها است.

همه خانواده‌ها و مسئولین باید تلاش کنند که ورزش کردن را در بین فرزندان خود بصورت یک فرهنگ نهادینه کنند. همان‌طور که ما عادت داریم برای رفع گرسنگی غذا بخوریم باید بدانیم که ورزش کردن هم برای سلامتی واجب است.

از طرف دیگر افراد بزرگسال و مخصوصاً بانوان میانسال هم باید روی به ورزش‌هایی متناسب با سن خود بیاورند. من در جایی شنیدم که 85 درصد زنان و دختران در ایران فقر حرکتی دارند که بی‌تردید این موضوع می‌تواند در آینده تاثیر منفی زیادی را در سلامتی این قشر از جامعه بگذارد.

در کنار موضوعات مطرح شده باید به آگاه‌سازی جامعه هم توجه ویژه کرد. چندی پیش آیت ا... خاتمی، امام جمعه زنجان گفتند که ورزش زنان باید جدی گرفته شود و زنان باید با کم‌تحرکی که در آن‌ها وجود دارد مبارزه کنند. بیان اینچنین صحبت‌هایی از سوی امام جمعه یک شهر، بسیار می‌تواند تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد و حقیقتاً همین که فردی در این کسوت چنین دغدغه‌ای دارد شایسته تقدیر است.

ما در فراکسیون زنان مجلس حمایت خود را از ورزش بانوان اعلام کردیم و در لایحه ورزش، بندهایی را در این رابطه گنجاندیم. علاوه بر این در برنامه ششم توسعه بودجه اختصاصی را برای همین موضوع درنظر گرفتیم و تلاش داریم در بودجه سال 97 این سهم را بیش از این افزایش دهیم.

در سال‌های اخیر نمایندگان ایران در ورزش قهرمانی زنان رتبه‌های خوبی را کسب کردند و توانستند نسبت به گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند. این موفقیت‌ها هم در ورزش‌های گروهی و هم در ورزش‌های انفرادی بوده است که امیدوارم این مسیر با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

در ادامه جا دارد به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد هم اشاره کنم زیرا این وزارتخانه می‌تواند با تولیدات فرهنگی خود از قبیل فیلم و کتاب انگیزه بالایی را در مردم و مخصوصاً جوانان ایجاد کند. به طور مثال ساخت فیلم صفر تا سکو که زندگی خواهران منصوریان در رشته ورزشی ووشو است باعث می‌شود روحیه سخت‌کوشی در بین مردم بالا برود.

من پیشنهاد می‌کنم تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، بخشی از بودجه خود را به ورزش کارکنان زن خود اختصاص دهند تا این قشر که امروز با کم‌تحرکی شدیدی روبرو هستند تا حدی شرایط بهتری پیدا کنند تا ان‌شاا... به مرور زمان ورزش کردن در بین همه مردم ایران بصورت یک فرهنگ دربیاید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون