کد خبر: ۵۲۹۹۹
۱۹:۰۰ -۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

رقابت تنگاتنگ ۳۷ نماینده سابق در مرحله دوم انتخابات مجلس/ این چهره‌ها به مرحله دوم رفتند + جدول

از میان ۹۰ کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، ۳۷ نامزد سابقه نمایندگی در ادوار مختلف مجلس را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

مرحله دوم انتخابات مجلس

نشان تجارت - ۲۱اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تکلیف ۲۹۰ کرسی مجلس دوازدهم روشن خواهد شد و منتخبان مجلس دوازدهم آماده جلوس بر صندلی‌های سبز پارلمان خواهند شد. در مرحله اول از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، ۲۴۵ منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و تکلیف نمایندگان ۲۲ حوزه انتخابیه (۴۵ کرسی) به انتخابات جمعه هفته پیش رو گره خورده است.

برهمین اساس نیز ۹۰ کاندیدا باید برای تصاحب ۴۵ کرسی روز جمعه به رقابت با یکدیگر بپردازند.

۳۷ نماینده ادوار مجلس در میان کاندیدا‌های دور دوم انتخابات

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان این ۹۰ داوطلب راه یافته به مرحله دوم، ۳۷ نفر سابقه نمایندگی در ادوار یازدگانه مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود ثبت کرده اند و ۵۳ کاندیدای باقی مانده در هیچ یک از ادوار مجلس حضور نداشته اند.

رقابت ۳۲ کاندیدا برای ۱۶ صندلی تهران در پارلمان دوازدهم

حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، رکورددار راه یابی کاندیدا‌ها به دور دوم انتخابات مجلس است. این حوزه ۳۰ کرسی در پارلمان دارد و تکلیف تنها ۱۴ نماینده آن در مرحله اول مشخص شد. اما ۱۶ کرسی باقی مانده در مرحله دوم از میان ۳۲ کاندیدا انتخاب می‌شوند.

محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، حمید رسایی، سیدمحمود نبویان، اسماعیل کوثری، مالک شریعتی نیاسر، روح الله ایزدخواه، رضا تقی پور، علی خضریان، سیدعلی یزدی خواه، مهدی کوچک زاده، کامران غضنفری و امیرحسین ثابتی منفرد در مرحله اول راهی پارلمان شده اند.

در این میان، از بین ۳۲ نامزد از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، ۱۷ داوطلب سابقه نمایندگی دارند.

علیرضا سلیمی با حضور در ادوار هشتم، نهم، دهم و یازدهم، بیژن نوباوه وطن با حضور در ادوار هشتم، نهم و یازدهم، حسین نجابت با نمایندگی در ادوار هفتم، هشتم و نهم و محمد حسین حسین زاده بحرینی با نمایندگی در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم، ۴ کاندیدای سابقه‌دار در حوزه انتخابیه تهران هستند.

همچنین احمد نادری، سمیه رفیعی، عبدالحسین روح الامینی، زهره سادات لاجوردی، مهدی عسگری، سیدنظام الدین موسوی، فاطمه قاسم پور، مهدی شریفیان و غلامحسین رضوانی سابقه نمایندگی در مجلس فعلی (مجلس یازدهم) را در کارنامه خود دارند.

ابوالقاسم جراره، زهره طبیب زاده و مجتبی رحماندوست، ۳ کاندیدایی هستند که در مجلس نهم نیز در ساختمان سبز بهارستان حضور داشته اند.

رقابت ۸ کاندیدای تبریز در دور دوم انتخابات/ پزشکیان و متفکرآزاد در پارلمان ماندنی شدند

پس از تهران، در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، بیشترین داوطلب برای رقابت به مرحله دوم انتخابات راه یافته اند. از میان ۶ کرسی که این حوزه انتخابیه در پارلمان دارد، تکلیف ۲ صندلی مشخص شده است؛ مسعود پزشکیان و روح الله متفکرآزاد، ۲ نماینده‌ای هستند که آراء لازم برای ابقاء در مجلس آینده را کسب کرده اند.

اما ۸ داوطلب دیگر برای تصاحب ۴ کرسی باقی مانده، باید جمعه پیش رو با یکدیگر رقابت کنند که در میان آن‌ها چهره‌های برجسته‌ای که سابقه حضور در ادوار گذشته مجلس را داشته اند، به چشم می‌خورد.

محمدحسین فرهنگی منتخب مردم تبریز در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم بوده است. علیرضا منادی سفیدان نیز سابقه نمایندگی ادوار هشتم، نهم، دهم، یازدهم را داشته است. همچنین باید از سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نام برد که علاوه بر مجلس فعلی (یازدهم) در مجلس هفتم و هشتم نیز حضور داشته است.

سابقه نمایندگی ۱۷ کاندیدای دیگر در مجلس /داوطلبان جدید چه کسانی هستند؟

از میان ۳۷ کاندیدایی که سابقه حضور در مجلس داشته اند، همانگونه که ذکر شد ۲۰ داوطلب در حوزه‌های انتخابیه تهران و تبریز مقابل رقبایشان قرار می‌گیرند.

۱۷ نامزد باقی مانده در ۲۰ حوزه انتخابیه دیگر نیز عبارتند از؛ سیدمرتضی حسینی و مهدی اسماعیلی از حوزه انتخابیه میانه نمایندگان مجلس یازدهم؛ حسین نوش آبادی از حوزه ورامین، پیشوا و قرچک در ادوار ششم، هفتم و یازدهم؛ جواد سعدون زاده از حوزه آبادان در ادوار هفتم و نهم؛ سیدمحمد مولوی از آبادان نماینده فعلی (یازدهم) مجلس؛ ابراهیم متینیان از حوزه رامهرمز و رامشیر نماینده مجلس یازدهم؛ احمد بیگدلی از حوزه خدابنده حضور در دوره دهم مجلس؛ محمد اسماعیلی نماینده حوزه زنجان و طارم در دوره نهم؛ علیرضا پاک فطرت و ابراهیم عزیزی که هر دو نماینده شیراز و زرقان در مجلس یازدهم هستند؛ محمدرضا ملکشاهی راد نماینده خرم‌آباد و چگنی در ادوار هشتم و دهم و همچنین قدرت الله ایمانی از همین حوزه در دوره هفتم بوده است.

همچنین، کمال علی پورخنکداری نماینده قائمشهر در ادوار نهم و یازدهم؛ احمد آریائی نژاد از حوزه ملایر در دوره نهم؛ عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در ادوار هفتم، نهم، دهم و یازدهم و جهانبخش امینی در همین حوزه در ادوار هفتم و هشتم و نیز قرجه طیار نماینده گنبدکاووس در دوره دهم مجلس بوده اند.

۵۳ کاندیدا بدون سابقه نمایندگی

در این میان، ۵۳ داوطلب دیگر تا به حال حضور در بهارستان را تجربه نکرده اند و در صورت پیروزی در گود رقابت مرحله دوم انتخابات، شانس ورود به پارلمان را کسب خواهند کرد.

این کاندیدا‌ها شامل؛ علی جعفری آذر، جواد عبادی، رضا صدیقی، علی آجودان زاده و علیرضا نوین از حوزه انتخابیه، تبریز، آذرشهر و اسکو؛ محمود طاهری و حسین غیاثی مرادی از حوزه شبستر؛ ابراهیم فهیمی و امیدعلی رعنایی بیله سوار از حوزه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز؛ رحیم کریمی و سیدمحمد موسوی از حوزه سمیرم؛ حسین رجائی و اکبر پولادی باغبادرانی از لنجان؛ علی شیرین زاد و مصطفی سعیدی سیرائی از کرج، اشتهارد و فردیس؛ پیمان فلسفی، ابوالفضل ظهره وند، محمد سراج، زینب قیصری، ریحانه اخلاقی، صالح اسکندری، سیدمرتضی محمودی، حسن خجسته باقرزاده، مجتبی زارعی، فاطمه گلپورچمرکوهی، علی اصغر پورمحمدی، علی طهرانی مقدم، حسین صمصامی، عطا بهرامی و مصطفی آجرلو از حوزه تهران، ری، شمیرانات و پردیس؛ علی خزائی از ورامین، پیشوا و قرچک؛ سیدحسن هاشمی و علی مولوی حقیقی از بیرجند، درمیان و خوسف؛ کاظم معتمدی فر و حسنعلی اخلاقی امیری از مشهد و کلات؛ صادق کمائی و سیدامیر موسوی از آبادان؛ امیرحسین نظری از رامهرمز و رامشیر؛ سعید رفیعی از خدابنده؛ نبی الله محمدی از زنجان و طارم؛ سیداسماعیل حسینی و رحمت اله مزروقی از شیراز و زرقان؛ اسفندیار اعبدالهی و سیروس سجادیان از مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد؛ رضا سپه وند و هادی هاشمی نیا از خرم‌آباد و چگنی؛ عمران عباسی کالی و مصطفی معلمی از قائم شهر، سوادکوه و جویبار؛ علی کشوری از قائم شهر، سوادکوه و جویبار؛ حسین احمدی از ملایر؛ فضل الله رنجبر و ابراهیم رحیمی زنگنه از کرمانشاه و عبدالحکیم آق ارکاکلی از گنبدکاووس هستند.

۱۳ حوزه انتخابیه در انتظار مرحله دوم انتخابات

طبق نتایج رسمی منتشر شده، از میان ۲۲ حوزه انتخابیه در مرحله دوم، هیچ یک از کاندیدا‌های ۱۳ حوزه انتخابیه نتوانستند در دور اول آراء لازم برای ورود به ساختمان سبز بهارستان را کسب کنند.

حوزه‌های انتخابیه شبستر؛ پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز؛ سمیرم؛ لنجان؛ ورامین، قرچک و پیشوا؛ رامهرمز و رامشیر؛ خدابنده؛ مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد؛ بیرجند، درمیان و خوسف و حوزه انتخابیه گنبدکاووس ۱۱ حوزه‌ای هستند که تنها یک کرسی در مجلس دارند که در انتخابات مرحله دوم تعیین تکلیف خواهد شد.

دو حوزه دیگر به نام‌های خرم‌آباد و چگنی و قائم شهر، سوادکوه و جویبار که هر کدام صاحب دو کرسی در پارلمان هستند، در مرحله اول انتخابات نتوانستند منتخبی را راهی مجلس کنند؛ بنابراین در هر حوزه ۴ نامزد برای تصاحب ۲ صندلی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

چه کسانی رأی‌شان باطل شد؟

از نکات قابل توجه در انتخابات مجلس دوازدهم در مرحله اول، به وجود آمدن تغییرات در نتایج انتخابات، در پی اعتراضات صورت گرفته در برخی از حوزه‌های انتخابیه بوده است.

آنچنان که در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک که مهدی زمانی افشار به عنوان منتخب آراء کافی را کسب کرده بود، در پی بازشماری صندوق‌های رأی، صلاحیت وی رد شد و حسین نوش آبادی و علی خزائی که نفرات دوم و سوم بوده اند، به مرحله دوم راه یافتند.

همچنین، لنجان در استان اصفهان حوزه انتخابیه دیگری است که در آن حسین رجائی و علی کیایی به مرحله دوم راه یافته بودند، اما بازشماری آراء باعث ابطال رأی علی کیایی شد و حسین رجائی با نفر سوم یعنی اکبر پولادی باغبادرانی به مرحله دوم راه یافتند.

این چهره‌های شاخص به مرحله دوم رفتند

بررسی نتایج منتشر شده از انتخابات نشان داد که برخی از چهره‌های مطرح سیاسی در مرحله اول نتوانستد آراء لازم در حوزه‌های انتخابیه خود را کسب کنند و ماندگاری شان در ساختمان هرمی شکل بهارستان در مرحله دوم مشخص خواهد شد که آیا بار دیگر بر صندلی هایشان تکیه خواهند زد یا خداحافظی می‌کنند؟


بیشتر بخوانید:رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی


علاوه بر سه نماینده تبریز در مجلس فعلی به نام‌های علیرضا منادی سفیدان، محمد حسین فرهنگی و سیدمحمدرضا میر تاج الدینی، باید از عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه که سابقه حضور در ۴ دوره مجلس را در کارنامه خود دارد، نام برد که او نیز در انتظار در مرحله دوم انتخابات است تا بتواند کرسی خود را در مجلس حفظ کند.

در جدول زیر اسامی ۹۰ کاندیدا و سابقه حضورشان در مجلس آمده است؛

ردیف

اسامی نامزدهای انتخابات

حوزه انتخابیه

سابقه نمایندگی

۱

علی جعفری آذر

تبریز، آذرشهر و اسکو

----------

۲

جواد عبادی

تبریز، آذرشهر و اسکو

----------

۳

علیرضا منادی سفیدان

تبریز، آذرشهر و اسکو

دوره های هشتم، نهم، دهم، یازدهم

۴

رضا صدیقی

تبریز، آذرشهر و اسکو

----------

۵

علی آجودان زاده

تبریز، آذرشهر و اسکو

----------

۶

محمدحسین فرهنگی

تبریز، آذرشهر و اسکو

دوره های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم

۷

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی

تبریز، آذرشهر و اسکو

دوره های هفتم، هشتم و یازدهم

۸

علیرضا نوین

تبریز، آذرشهر و اسکو

----------

۹

محمود طاهری

شبستر

----------

۱۰

حسین غیاثی مرادی

شبستر

----------

۱۱

سیدمرتضی حسینی

میانه

دوره یازدهم

۱۲

مهدی اسماعیلی

میانه

دوره یازدهم

۱۳

ابراهیم فهیمی

پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز

----------

۱۴

امیدعلی رعنایی بیله سوار

پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز

----------

۱۵

رحیم کریمی

سمیرم

----------

۱۶

سیدمحمد موسوی

سمیرم

----------

۱۷

حسین رجائی ریزی

لنجان

----------

۱۸

اکبر پولادی باغبادرانی

لنجان

----------

۱۹

علی شیرین زاد

کرج، اشتهارد و فردیس

----------

۲۰

مصطفی سعیدی سیرائی

کرج، اشتهارد و فردیس

----------

۲۱

احمدی نادری

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۲۲

ابراهیم عزیزی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره های پنجم و یازدهم

۲۳

پیمان فلسفی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۲۴

سمیه رفیعی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۲۵

ابوالفضل ظهره وند

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۲۶

حسین نجابت

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره های هفتم، هشتم و نهم

۲۷

عبدالحسین روح الامینی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۲۸

محمد سراج

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۲۹

ابوالقاسم جراره

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره نهم

۳۰

زهره سادات لاجوردی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۳۱

زینب قیصری

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۳۲

علیرضا سلیمی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره های هشتم، نهم، دهم و یازدهم

۳۳

زهره طبیب زاده نوری

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره نهم

۳۴

ریحانه اخلاقی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۳۵

صالح اسکندری

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۳۶

محمدحسین حسین زاده بحرینی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره های نهم، دهم و یازدهم

۳۷

سیدمرتضی محمودی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۳۸

حسن خجسته باقرزاده

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۳۹

مهدی عسگری

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۴۰

مجتبی زارعی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۴۱

بیژن نوباوه وطن

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره های هشتم، نهم و یازدهم

۴۲

فاطمه گلپورچمرکوهی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۴۳

علی اصغر پورمحمدی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۴۴

علی طهرانی مقدم

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۴۵

سیدنظام الدین موسوی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۴۶

فاطمه قاسم پور

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۴۷

حسین صمصامی مزرعه آخوند

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۴۸

مجتبی رحمان دوست

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره نهم

۴۹

عطا بهرامی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۵۰

مهدی شریفیان

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۵۱

مصطفی آجرلو

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

----------

۵۲

غلامحسین رضوانی

تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

دوره یازدهم

۵۳

علی خزائی

ورامین، پیشوا و قرچک

----------

۵۴

حسین نوش آبادی

ورامین، پیشوا و قرچک

دوره های ششم، هفتم، یازدهم

۵۵

سیدحسن هاشمی

بیرجند، درمیان و خوسف

----------

۵۶

علی مولوی حقیقی

بیرجند، درمیان و خوسف

----------

۵۷

کاظم معتمدی فر

مشهد و کلات

----------

۵۸

حسنعلی اخلاقی امیری

مشهد و کلات

----------

۵۹

جواد سعدون زاده

آبادان

دوره های هفتم و نهم

۶۰

صادق کمائی

آبادان

----------

۶۱

سیدمحمد مولوی

آبادان

دوره یازدهم

۶۲

سیدامیر موسوی

آبادان

----------

۶۳

ابراهیم متینیان

رامهرمز و رامشیر

دوره یازدهم

۶۴

امیرحسین نظری

رامهرمز و رامشیر

----------

۶۵

سعید رفیعی

خدابنده

----------

۶۶

احمد بیگدلی

خدابنده

دوره دهم

۶۷

نبی الله محمدی

زنجان و طارم

----------

۶۸

محمد اسماعیلی

زنجان و طارم

دوره نهم

۶۹

علیرضا پاک فطرت

شیراز و زرقان

دوره یازدهم

۷۰

ابراهیم عزیزی

شیراز و زرقان

دوره یازدهم

۷۱

سیداسماعیل حسینی

شیراز و زرقان

----------

۷۲

رحمت اله مزروقی

شیراز و زرقان

----------

۷۳

اسفندیار عبدالهی

مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد

----------

۷۴

سیروس سجادیان

مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد

----------

۷۵

محمدرضا ملکشاهی راد

خرم‌آباد و چگنی

دوره های هشتم و دهم

۷۶

رضا سپه وند

خرم‌آباد و چگنی

----------

۷۷

قدرت الله ایمانی

خرم‌آباد و چگنی

دوره هفتم

۷۸

هادی هاشمی نیا

خرم‌آباد و چگنی

----------

۷۹

عمران عباسی کالی

قائم شهر، سوادکوه و جویبار

----------

۸۰

مصطفی معلمی

قائم شهر، سوادکوه و جویبار

----------

۸۱

کمال علی پورخنکداری

قائم شهر، سوادکوه و جویبار

دوره های نهم و یازدهم

۸۲

علی کشوری

قائم شهر، سوادکوه و جویبار

----------

۸۳

حسین احمدی

ملایر

----------

۸۴

احمد آریائی نژاد

ملایر

دوره نهم

۸۵

عبدالرضا مصری

کرمانشاه

دوره های هفتم، نهم، دهم و یازدهم

۸۶

فضل الله رنجبر

کرمانشاه

----------

۸۷

جهانبخش امینی

کرمانشاه

دوره های هفتم و هشتم

۸۸

ابراهیم رحیمی زنگنه

کرمانشاه

----------

۸۹

قرجه طیار

گنبدکاووس

دوره دهم

۹۰

عبدالحکیم آق ارکاکلی

گنبدکاووس

----------

برچسب ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون