کد خبر: ۴۴۴۶۷
۱۵:۰۰ -۳۰ مهر ۱۴۰۱

جاذبه های سفر به ترکیه

دوره بیزانس بناهای بسیاری را بازگو می کند که یکی از زیباترین آنها ایاصوفیه است. تزئینات داخلی این بنا موزاییک های چشم نواز و ستون های مرمری است. ژوستینیانوس بر ساخت این بنا نظارت داشت.

نشان تجارتموزه ایاصوفیه یکی از پربازدیدترین و مهم ترین موزه های جهان در زمینه تاریخ هنر و معماری است. ایاصوفیه فعلی سومین ساختمانی است که در همان مکان دو ساختمان قبلی ساخته شده است، اما با سبک معماری متفاوتی ساخته شده است. بنای اولیه توسط مهمترین معماران این دوره (از 527 تا 565) به دستور امپراتور روم شرقی ساخته شد. این بنا به مدت 916 سال به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت، اما پس از فتح استانبول توسط سلطان مهمت فاتح، ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد. پس از آن به مدت 482 سال به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت، سپس ایاصوفیه با فرمان آتاتورک و تصویب شورای وزیران در سال 1935 به موزه تبدیل شد. در ساخت این بنای شگفت انگیز 30 میلیون کاشی طلا به کار رفته است که چشم هر بیینده ای را به خود خیره میکند.

دوره بیزانس بناهای بسیاری را بازگو می کند که یکی از زیباترین آنها ایاصوفیه است. تزئینات داخلی این بنا موزاییک های چشم نواز و ستون های مرمری است. ژوستینیانوس بر ساخت این بنا نظارت داشت.

در حدود 1000 سال مسجد ایاصوفیه که در ابتدا کلیسای بزرگی بود به بزرگترین کلیسا تبدیل شد. شکوه و عظمت این بنا در فرهنگ ارتدکس شرقی، سپس در فرهنگ کاتولیک رومی و در نهایت در فرهنگ اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست. در طول تاریخ نه تنها یک شاهکار هنری باشکوه و منحصر به فرد با معماری منحصر به فرد بوده است، بلکه محل عبادت نیز بوده است.

این بنا دارای 8 ستون است و ارتفاع برخی از بلندترین ستون های آن 20 متر و قطر آن یک و نیم متر برآورد شده است. ستون ها گرانیتی هستند.

قسمت های داخلی ساختمان با سنگ های مرمری زیبا در رنگ های سبز و سفید و همچنین سنگ های آذرین و موزاییک های طلایی تزئین شده است.

قسمت اصلی مکان دارای گنبدی است که با سقف های متوالی که 40 پنجره قوسی در زیر خود دارد قرار گرفته است. تمام نوری که وارد ساختمان می شود از این پنجره ها عبور می کند. با این حال، با گذشت زمان، به دلیل مرمت های متعددی که برای ایاصوفیه انجام شد، گنبد بیضی شکل شد.

تور استنبول دقیقه 90 را در سفر باتو ببینید.

مسجد سلطان احمد(معروف به مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد این شهر به قدری دیدنی است که هر گردشگری آرزوی دیدن آن را دارد. توریست خوش ذوقی سراغ نداریم که به این شهر برود اما از مسجد سلطان احمد دیدن نکند. از نظر موقعیت مکانی نیز این مسجد با بسیاری از نقاط گردشگری این شهر فاصله کمی دارد. به لطف این شرایط، گردشگران مذهبی و هنردوستان بیشتر از هر جای دیگر شهر، بازدید از مسجد آبی را ترجیح می دهند.

این مسجد زیبا تقریباً 4 قرن پیش ساخته شده است. اما با وجود تاریخ طولانی، ساختمان آن دست نخورده باقی مانده است. این شرایط با بازدید از مسجد و سفر در قدیم گردشگران را وارد تونل تاریخ می کند. جالب اینجاست که مسجد آبی هر ساله تقریبا 5 میلیون بازدیدکننده دارد.

مسجد شاه احمد در منطقه ای به همین نام و در مقابل مسجد جامع ایاصوفیه در این شهر امروزی ساخته شده است. ظاهراً شاه می خواست با ساختن مسجدی بزرگ در مقابل ایاصوفیه هنر معماران اسلامی را به معماران مسیحی نشان دهد. در کنار مسجد مقبره سلطان احمد اول به همراه همسر و سه فرزندش قرار دارد.

آشنایی با تاریخ مسجد سلطان احمد در ترکیه یک تجربه عالی از مناظر دیدنی را برای گردشگران فراهم می کند. تاریخچه ساخت این مسجد به زمان ارادت سلطان احمد به پیامبر اسلام برمی گردد. در سال 1609، این پادشاه عثمانی دستور ساخت یک مسجد بزرگ در قلب منطقه سلطان احمد را صادر کرد.

منابع مالی لازم برای ساخت مسجد از سوی خزانه داری دولت عثمانی تامین شد تا کار ساخت مسجد در اسرع وقت به پایان برسد. ساخت این مسجد به قدری برای شاه اهمیت داشت که گاهی سلطان احمد شخصاً آستین های خود را بالا می زد و به معماران کمک می کرد. ساخت مسجد سلطان احمد در سال 1616 به پایان رسید. متأسفانه عمر سلطان در این دنیا طولی نکشید و یک سال پس از اتمام ساخت مسجد درگذشت.

نام مسجد شاه احمد به نام این سلطان معروف عثمانی گرفته شده است. مسجد ملک احمد که به مسجد آبی نیز معروف است، از آن زمان محل اجتماع نمازگزاران بوده است.

اولین چیزی که از دور در مسجد سلطان احمد می بینید ساختمان عظیم آن است. کارشناسان معماری بر این باورند که مسجد شاه احمد با الهام از نمادهای بی شمار معماری اسلامی و همچنین معماری بیزانسی ساخته شده است. ساخت مسجد سلطان احمد زیر نظر معمار معروف به نام صدفکار محمد آقا انجام شد. قسمت بالای مسجد با حدود 20000 کاشی تزئین شده است. طرح های زیبا و متنوع لاله در تمامی این کاشی ها به چشم می خورد.

معمار این مسجد برای ساخت آن از هیچ چیزی دریغ نکرده و طبقات پایینی با حدود 200 پنجره رنگی زیبا نورانی شده است. حیاط بزرگ با منظره ای دیدنی از آب، وضوخانه مجهز و مناره های سر به فلک کشیده را می توان از دیگر جاذبه های مسجد ملک احمد نام برد.

https://www.saat24.news/

برچسب ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون