کد خبر: ۲۴۹۱
۰۰:۴۶ -۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
بررسی اختلاف بزرگ از ابتدا تا کنون؛

کیانوش ورزشکار سالار است یا حقش را می خواهد؟

پسر طلایی وزنه برداری ایران در المپیک حالا تمرینات را کنار گذاشته و بر اثر اختلافی که با فدراسیون و سرمربی تیم ملی دارد می خواهد به دوران ورزش حرفه ای خود پایان بدهد.
ورزش و جوان- نزدیک به 2 ماه قبل از آغاز المپیک و پیش از اردوی اردبیل تیم ملی وزنه برداری بود که کیانوش رستمی اردوی تیم ملی را ترک کرد و یکی از شانس ها مدال ایران در ریو قصد داشت به تنهایی تمرین کند. این اتفاق با پا در میانی وزارت ورزش و تعدادی دیگر رخ داد و رستمی با تمرینات اختصاصی راهی المپیک شد و در ریو اجازه کوچ کردن را به سرمربی تیم ملی نداد که در نهایت او دست پر و با مدال طلا به ایران بازگشت. حالا اختلافات به جایی رسیده است که او دیگر تمرینات خود را کنار گذاشته است و در لیست تیم ملی هم برای قهرمانی آسیا و کشورهای اسلامی حضور نداشت. برخی رفتارهای کیانوش رستمی را ورزشکار سالاری می دانند و عده ای دیگر معتقدند او حق خود را طلب می کند. با این حال به بررسی وقوع این اتفاق از ابتدا تا کنون خواهیم پرداخت:

 


* تمرینات منسوخ شده سرمربی تیم ملی !
کیانوش رستمی در مقطعی تصمیم گرفت اردوی تیم ملی را ترک و تمرینات خود را به تنهایی دنبال کند. او وقتی تصمیم به ترک تیم ملی گرفت در توضیح خود گفته بود:« تمریناتی که تیم ملی وزنه برداری این روزها انجام می دهد متعلق به 15 سال پیش و منسوخ شده است. با این تمرینات نمی توانستم به مدال طلای المپیک برسم. به همین دلیل برای رسیدن به مدال طلا از متد روز دنیا استفاده کردم. در کمتر از دو ماه توانستم دو بار رکورد دنیا و المپیک را جا به جا کنم و این فقط با استفاده از روش جدید و متد روز دنیا ممکن بود. این روش را به تنهایی انجام دادم و سعی خواهم کرد همین روش را برای حضور در بازیهای المپیک 2020 هم ادامه بدهم.»

 

* تک روی ریو
با این شرایط او تمرینات خود را به صورت انفرادی دنبال کرد و در سفر ریو به دیگر ملی پوشان پیوست. کیانوش در روزهای المپیک هم تمریناتی انفرادی داشت و با سایرین خود را آماده نمی کرد. اوج اختلاف زمانی مشخص شد که رستمی به سرمربی تیم ملی اجازه نداد تا در کنار تخته برای هدایت او بایستد و پایان کار او طلای المپیک و رکورد شکنی بود که از همانجا اختلافات هم دامنه بیشتری پیدا کرد چرا که او مطالبات جدیدی از فدراسیون داشت و شرایط با قبل از المپیک تفاوت بسیاری پیدا کرده بود به طوریکه کیانوش رستمی حالا با تمرینات اختصاصی قهرمان المپیک شده است.


* ایستادگی تا آخر
پس از المپیک تلاش ها برای بازگرداندن کیانوش رستمی به اردوی تیم ملی بیشتر شد تا جایی که سجاد انوشیروانی در گفت و گویی عنوان کرد:« هدف همه ما این است که با تمام قوا به میدان برویم. من نیز مشکلی با کیانوش ندارم و هر گذشتی که نیاز باشد انجام می‌دهم اما تمرینات رستمی هم در اردو نباید به نحوی باشد که به تیم ضربه بزند و ما بر همین مبنا آمادگی همکاری داریم.»
با این حال این چراغ سبز انوشیروانی هم جواب نداد و رستمی این طور پاسخ داد:« انوشیروانی یکی از قهرمانان بزرگ این مملکت است و من برای او احترام زیادی قائلم و با هم دوست هستیم اما حساب، حساب است و کاکا برادر. بر اساس متدهای تمرینی خودم توانستم در ریو به مدال طلا برسم. کاری که هر کسی نمی‌تواند انجام دهد و من با این کار زندگی ورزشی خودم را به خطر انداختم اما خدا را شکر می‌کنم که در ریو موفق شدم به مدال طلا دست پیدا کنم.»

 

* دستور رسمی برای کنار گذاشتن کیانوش
صحبت ها و پا در میانی ها جواب مثبت نداد تا در نهایت فدراسیون آیین نامه ای را با نظر شورای فنی تصویب کرد که تمام وزنه برداران موظف به امضای آن بودند. یکی از بندهای این آیین نامه تمرین تمام اعضا در چارچوب تیم ملی بود که کیانوش رستمی حاضر به امضا آن نشد. شنیده می شد که فدراسیون از او خواست به اردوی تیم ملی بیاید و آنجا تمرینات خودش را دنبال کند که این پیشنهاد هم با پاسخ منفی او همراه شد. در نهایت کار به جایی رسید که او از ترکیب تیم ملی برای مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی کنار گذاشته شد و او رسما از تیم ملی خط خورد.


* تمرینات رستمی به سایر ملی پوشان لطمه می زد ؟
سجاد انوشیروانی در اظهار نظری غیر مستقیم انتقاداتی از شرایط تمرینی کیانوش رستمی کرده بود به طوریکه تمرینات او را برای سایر وزنه برداران مضر می دانست:« من مشکلی با کیانوش ندارم و هر گذشتی که نیاز باشد انجام می‌دهم اما تمرینات رستمی هم در اردو نباید به نحوی باشد که به تیم ضربه بزند و ما بر همین مبنا آمادگی همکاری داریم.»
در نهایت سرمربی تیم ملی از موضع خود کنار نیامد و کیانوش هم تمرین نکردن را به ملحق شدن به اردوی تیم ملی ترجیح داد.

 

 

* قهر با وزنه و وزنه برداری
شرایط نامناسب تا جایی ادامه داشت که کیانوش رستمی دست از تمرینات خود کشید و فدراسیون را مقصر این مساله دانست:« من دیگر تمرین نمی‌کنم و از بعد از المپیک تقریبا تمرین خاصی انجام ندادم. هیچ انگیزه‌ای هم برای تمرین کردن ندارم. من تلاشی برای پایان تمریناتم نداشتم و تنها دلیل این بود که فضا برایم فراهم نبود. اگر کوتاهی نمی‌شد و فضا فراهم بود،‌ مطمئنا با آرامش تمرین می‌کردم اما همه می‌دانند که این اتفاق نیفتاد. من همین حالا هم ورزش را کنار گذاشتم و بعد از المپیک دیگر تمرین نکردم. الان ٧،٨ ماه گذشته و برای تمرین کردن دیر شده است. برای این‌که یک ورزشکار در المپیک مدال بگیرد، ٤‌سال او را حمایت می‌کنند. ٣‌سال ورزشکار را نابود کنند و بعد بگویند که بیا و به المپیک برو، اگر میلیاردها تومان هم خرج کنند، دیگر آن ورزشکار نمی‌تواند مدال بگیرد.»

 

* آغاز جنگ های علنی رسانه ای
پس از شفاف‌سازی درباره "قهرمانی امتیازی" در آسیا، سجاد انوشیروانی به "ایسنا" گفت: «ما فقط صحبت و نقد افرادی را قبول می‌کنیم که دارای کارنامه هستند. متاسفانه برخی از افراد که صلاحیت ندارند، به عنوان کارشناس اظهار نظر می کنند»


این صحبت های سجاد انوشیروانی در واکنش به صحبت های کیانوش رستمی مرد طلایی المپیک ریو بود که اعلام کرد:«نمی‌خواهم زحمت وزنه‌برداران را زیر سوال ببرم چون برای کشورمان افتخاری به دست آمده. از نظر من قهرمانی آسیا مهم نیست و تعداد مدال‌ها مهم است.»


تنش و درگیری لفظی کیانوش رستمی و فدراسیون وزنه برداری به بالاترین حد خود رسیده است به طوریکه در ترکمنستان این دو جبهه مدت ها در یک سالن و مجموعه بودند اما کوچکترین برخوردی را با هم نداشتند. شرایط در حال حاضر این طور پیش خواهد رفت تا تصمیم جدیدی از سوی یکی از دو سر دعوا گرفته شود.


منبع: ورزش سه

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون