کد خبر: ۵۱۳۱۸
۱۴:۰۲ -۱۰ اسفند ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
«محمد توکل» رشته کشتی را زیر نظر مرحوم حبیب‌ ا... بلور، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آغاز کرد. وی در اوایل انقلاب از سمت ریاست کنفدراسیون کشتی آسیا و عضویت در هیات رییسه فیلا کنار گذاشته شد.

محمد توکل

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «محمد توکل» متولد ۱۳۱۳ در قزوین بود. او در رشته پزشکی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده و سپس برای دوره تخصصی سرطان زنان و مامایی به انگلستان رفت. توکل در طول تحصیل در دانشکده پزشکی عضو تیم ملی کشتی دانشگاه‌های ایران و کاپیتان تیم کشتی دانشگاه تهران بود.

وی در سال ۱۳۴۶ به تهران بازگشت و در بیمارستان هشترودیان مشغول به کار شد. اولین پست ورزشی توکل ریاست فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان بود که توانست در آن پست خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد، سپس رییس فدراسیون کشتی ایران شد و در همان سال (۱۹۷۶) میلادی در جریان المپیک مونترال کانادا به عضویت هیأت رییسه فدراسیون جهانی کشتی انتخاب شد و سال بعد به عضویت فدراسیون کشتی آسیا درآمد.

«محمد توکل» رشته کشتی را زیر نظر مرحوم حبیب‌ ا... بلور، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آغاز کرد. وی در اوایل انقلاب از سمت ریاست کنفدراسیون کشتی آسیا و عضویت در هیات رییسه فیلا کنار گذاشته شد. دکتر توکل در دهه ۹۰ میلادی به هیئت رییسه فیلا برگشت و چهار دوره شش ساله، عضو هیئت رییسه اتحادیه جهانی کشتی بود و یک دوره چهار ساله نیز به عنوان رییس کنفدراسیون کشتی آسیا انتخاب شد.

دکتر توکل در سال ۱۹۹۲ در بارسلون اسپانیا مجدداً برای مرتبه دوم به عضویت هیأت رییسه فدراسیون جهانی کشتی و عضو کمسیون پزشکی آن فدراسیون که به مسائل دوپینگ می‌پردازد، انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۲ و المپیک لندن عضو این فدراسیون بود. در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو، او آخرین سال عضویت خود را در هیئت رییسه اتحادیه داشت. در سال ٢٠١١ به عضویت «تالار افتخارات» فدراسیون جهانى درآمد. همچنین در سال ۲۰۱۱ و در حاشیه مسابقات جهانی استانبول ترکیه، دکتر محمد توکل به همراه ابراهیم جوادی به عضویت تالار مشاهیر فیلا درآمدند.

شروع فعالیت کشتی محمد توکل

دکتر محمد توکل در طول تحصیل در دانشکده پزشکی، عضو تیم ملی دانشگاه‌های ایران و کاپیتان تیم کشتی دانشگاه تهران بود. در سال ۱۳۴۶ به تهران برگشت و شروع به کار پزشکی در بیمارستان هشترودیان کرد.

اولین پست او ریاست فدراسیون ورزش‌ها ناشنوان بود و سپس در سال ۱۹۷۶ رییس فدراسیون کشتی ایران شد و همان سال با برگزاری المپیک مونترال کانادا به عضویت هیئت رییسه فدراسیون جهای کشتی درآمد. دکتر توکل سه سال ریاست این فدراسیون را برعهده داشت.

فوت محمد توکل

دکتر توکل از چهره‌های برجسته کشتی جهان و رییس سابق فدراسیون کشتی ایران، به دلیل بیماری در سن ۸۹ سالگی در ٩ اسفند ١۴٠۲ چشم از جهان بست.

آخرین پیام محمد توکل

محمد توکل در آخرین پیام خود گفته بود: آرزو می‌کنم کشتی به جایگاه واقعی خودش بازگردد، چون واقعاً افت کرده است و خیلی پایین رفته است. آرزو می‌کنم دوستداران و پیشکسوتان کشتی بیشتر به این ورزش فکر کنند و بیشتر برای آن تبلیغ کنند؛ بیشتر در کنار یکدیگر باشند تا دوباره کشتی را به اوج بازگردانند.

بی‌اخلاقی‌ها باعث از بین رفتن این رشته می‌شود. سرمایه‌های بزرگی در کشتی داریم، علیرضا دبیر، حمید سوریان، آقای خادم و… همه سرمایه‌های کشتی هستند که می‌توانند برای این رشته تبلیغ کنند و آن را به جایگاه واقعی‌اش برسانند. امیدواریم تمام بزرگان کشتی کنار هم بنشینند و با همدلی این رشته را به دوران اوجش بازگردانند.

چند روز پیش علیرضا دبیر به ملاقات من آمده بود، به او سفارش کردم این کار را حتماً انجام دهد؛ البته آن بنده خدا تلاش خود را انجام می‌دهد، اما نیازمند حمایت‌های بیشتری است تا بتواند کار‌های بهتری انجام دهد. تمام بزرگان کشتی برای ارتقای این رشته باید دور هم جمع شوند و کمک کنند تا فردی که شایسته است سکان هدایت فدراسیون را در دست بگیرد و وظیفه سایر بزرگان نیز این است که در این راه دشوار او را کمک کنند، چون یک نفر به تنهایی نمی‌تواند فدراسیون بزرگ و مهمی که قهرمانان سرشناسی دارد را به تنهایی اداره کند و نیازمند همدلی تمام خانواده کشتی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون