کد خبر: ۴۷۳۹۸
۱۰:۵۰ -۱۲ خرداد ۱۴۰۲
عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری افزود: بسیاری از مردم در شرایط فعلی کشور، یک روزنه امید و چشم‌انداز روشنی در حوزه اقتصادی و معیشتی ندارند و همین باعث شده تا حد زیادی نسبت به انتخابات بی‌تفاوت شوند.

علی ابراهیمی

نشان تجارت - محمد آیتی: حدود ۹ ماه دیگر به انتخابات مجلس دوازدهم باقیست، اما فضای سیاسی کشور به طور بی‌سابقه‌ای سرد و راکد است. برخی معتقدند اگر چهره‌هایی از جمله اصلاح‌طلبان برجسته که پیش از این توسط شورای نگهبان ردصلاحیت می‌شدند اجازه ورود به میدان رقابت را پیدا کنند احتمالاً شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشیم.

پرسش اصلی این است که آیا اصلاح‌طلبان در صورت چراغ سبز شورای نگهبان توان جریان‌سازی در انتخابات را خواهند داشت یا نه؟

در این رابطه، علی ابراهیمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر من، جریان اصلاحات در دوره‌های گذشته از فرصت‌هایی که برایش ایجاد شد یا نگذاشتند و یا نتوانست به خوبی بهره ببرد. حال با علم به این موضوع اگر فضا برای اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو باز شود و نگاه شورای نگهبان به برخی افراد این جبهه سیاسی، مهربانانه‌تر شود شاید بتوانند مشارکت مردم در انتخابات را کمی افزایش دهند، اما اقبال مردم به آمدن پای صندوق‌های رای مثل انتخابات‌های گذشته مجلس نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری افزود: بسیاری از مردم در شرایط فعلی کشور، یک روزنه امید و چشم‌انداز روشنی در حوزه اقتصادی و معیشتی ندارند و همین باعث شده تا حد زیادی نسبت به انتخابات بی‌تفاوت شوند. هرچند ایجاد فضای باز سیاسی و بعضی آزادی‌های اجتماعی هم می‌تواند تاثیری در نگاه مردم به انتخابات داشته باشد، ولی در این سال‌ها نقش مسائل اقتصادی بسیار پررنگ‌تر بوده است.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: از یک موضوع مهم هم نمی‌توان غافل شد اینکه پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و نتایجی که اعلام شد خیلی از مردم نسبت به فضای سیاسی و مشارکت در انتخابات ناامید شدند، اما در حالی که برخی فکر می‌کردند این فضای سرد شکسته نشود چهار سال بعد در انتخابات سال ۱۳۹۲ با مشارکت به نسبت بالا فضا به طور جدی تغییر پیدا کرد پس نمی‌توان به طور مطلق گفت که فضای انتخابات‌های آتی قطعاً با عدم‌اقبال مردم روبرو خواهد شد.

ابراهیمی اظهار کرد: اگر خروجی کار از ناحیه حاکمیت و گروه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر درکشور ملموس باشد و مردم نتایج مثبت عملکرد‌ها را ببینند، احتمال اینکه در انتخابات به عنوان اینکه می‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند ظاهر شوند بسیار بالا می‌رود. باز هم تاکید دارم که بگویم اراده توام با خروجی مثبت. یعنی شعار عامه‌پسند جواب نمی‌دهد و مردم باید به طور واقعی خروجی کار را در سفره و زندگی اجتماعی‌شان ببینند.

او یادآور شد: اینکه مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم پایین بود و الان هم فضای سرد سیاسی بر کشور حاکم است به خاطر واقعیت‌هایی است که مخصوصاً در حوزه اقتصادی گریبان مردم را گرفته است. شک ندارم وضع اقتصادی مردم کمی بهتر شود و از طرفی احساس کنند که بیش از پیش به حقوق شهروندی آن‌ها احترام گذاشته می‌شود، برای تعیین سرنوشت خود رغبت بیشتری به صندوق رای نشان خواهند داد که البته و متاسفانه این چشم‌انداز به وجود نیامده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی از افراد جبهه اصلاحات در سال ۱۳۹۸ دست روی دست گذاشتند و مردم را نسبت به انتخابات بی‌تفاوت کردند که حالا خروجی کار برای همه نمایان شده است، یعنی یکدست شدن نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر که عملکردشان با انتقاد جدی مردم روبروست. چند شاخه شدن اصلاح‌طلبان و عدم‌برنامه آن‌ها در جریان انتخابات مجلس یازدهم، لطمه بزرگی به پایگاه اجتماعی‌شان وارد کرد که بازسازی آن کاری سخت است، ولی اصرار دارم که بگویم درصد کمی از افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو در گرو تایید اصلاح‌طلبان است و موضوع اصلی برای تحقق این خواسته، منوط به بهبود قابل ملاحظه شرایط اقتصادی و احترام به حقوق اجتماعی مردم است.

منبع: منیبان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون