کد خبر: ۴۵۸۶۳
۰۸:۵۲ -۱۸ بهمن ۱۴۰۱
نبشی‌ها در اصل پروفیل‌هایی هستند که مانند حرف L انگلیسی هستند و غالبا به دو صورت ۶ متری و ۱۲ متری در بازار وجود دارند، که شاخه ۶ متری آن رایج‌تر بوده و معمولاً در صنعت و ساختمان‌سازی بیشتر استفاده می‌شود.

نبشی ساختمان

نشان تجارت - نبشی‌کشی یک ساختمان به فرایندی گفته می‌شود که بر اساس آن، پایه و اساس وال پست را ایجاد می‌کنند. در واقع اگر نبشی‌کشی به درستی انجام نشود، ممکن است خسارت‌های بسیاری بر اثر تخریب شدن ساختمان پدیدار ‌شود. در این مقاله می‌خواهیم تا مهم‌ترین نکاتی را که در زمینه نبشی‌کشی ساختمان، انواع نبشی و نحوه اجرای نبشی‌کشی را مطرح نماییم.

نبشی‌کشی و پست وال چیست؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که نبشی‌کشی چیست؟ ولی برای آن که بتوانیم نبشی‌کشی را توضیح دهیم باید در ابتدا مفهومی به نام پست وال را توضیح داده و تشریح کنیم.

ساختمان‌ها معمولا در ارتفاع‌های مختلفی ساخته می‌شوند، زمانی که وضعیت جوی نامناسب باشد و باد و طوفان‌های سهمگینی بوزد، ممکن است ساختمان‌ در معرض تخریب قرار گرفته و دچار آسیب و سقوط ‌شود. مسلماً برای جلوگیری از بروز چنین پیشامدی، باید امنیت و مقاومت سازه‌ بسیار بالا برود.

وال پست از بروز تخریب ساختمان‌ جلوگیری می‌کند. در واقع در هنگام باد، طوفان یا زلزله، وال پست‌ها نیروی وارد شده به ساختمان را به فریم‌ها و ستون‌های ساختمان و از آن طریق به زمین منتقل می‌کنند.

وال پست‌ها دارای چند مدل مختلف هستند که با نام‌های کلاف، قوطی و نبشی شناخته می‌شوند.

نبشی‌کشی رایج‌ترین نوع پست وال‌ها است و بیشترین کاربرد‌ را نیز در استقامت ساختمان دارد.

نبشی‌ها در اصل پروفیل‌هایی هستند که مانند حرف L انگلیسی هستند و غالبا به دو صورت ۶ متری و ۱۲ متری در بازار وجود دارند، که شاخه ۶ متری آن رایج‌تر بوده و معمولاً در صنعت و ساختمان‌سازی بیشتر استفاده می‌شود.

انواع نبشی‌ها

نبشی‌های مورد استفاده دریک ساختمان دارای مدل‌های مختلف و متنوعی است، انواع نبشی‌ها عبارتند از:

  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک
  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی
  • نبشی لقمه‌ای
  • نبشی اسپیرال

نحوه اجرای نبشی‌کشی ساختمان

دیوارها دارای دو مدل معمولی و سه بعدی هستند، در صورتی که دیوار‌ سه بعدی باشد، نیاز آن چنان زیادی به استفاده از نبشی‌کشی نیست، اما اگر دیوار‌ معمولی باشند نبشی‌کشی می‌تواند یکی از ملزومات محسوب شود. یکی از مواردی که در آیین‌نامه‌های ساختمانی وجود دارد، لزوم استفاده از نبشی‌کشی برای دیوار‌های پیرامونی و خارجی است. معمولاً نحوه اجرای نبشی‌ها بستگی به طول و ارتفاع تیغه‌ها (دیوار‌های داخلی) دارد.

برای انجام نبشی‌کشی باید دو عدد نبشی را به کمک میلگرد به ضخامت دیوار متصل کنند. پس از متصل کردن نبشی‌ها باید کل اجزا را ضد زنگ زده، سپس توری مرغی بکشند. بعد از کشیدن توری‌ مرغی باید دیوار‌های غیر سازه‌ای و تیغه‌ها را مهار کنند.

نبشی‌کشی به دو روش انجام می‌شود:

  • در روش اول معمولاً پیش از آن که در ستون‌ها بتن‌ریزی انجام شود، پلیت‌ها (صفحه‌هایی) را تعیین می‌کنند که برای جوش دادن نبشی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • اما در روش دوم نبشی‌ها را می‌توان حتی به ستون‌ها نیز وصل کرد. برای وصل کردن نبشی‌ها به ستون‌ها می‌توان از تفنگ‌های میخکوب و یا تسمه‌های نبشی نیز استفاده کرد. پس از این کار باید میلگرد‌های عرضی در نظر گرفته شده را به میلگرد‌های طولی جوش دهید؛ سپس میلگرد‌های طولی را نیز با جوش دادن به نبشی‌ها وصل کنید.

 نبشی ساختمان

تقسیم‌بندی وال پست‌ها از نظر نوع مصالح

وال پست‌ها را می‌توان از نقطه نظرمصالحی که در ساخت آن‌ها استفاده شده به دو نوع کلی بتن آرمه و فلزی تقسیم کرد. از وال پست‌های بتن آرمه معمولاً در سازه‌هایی استفاده می‌کنند که از بتن برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. اما وال پست‌های فلزی در ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که اسکلت‌های فلزی دارند و به یکی از سه شکل ناودانی، قوطی و نبشی استفاده می‌شوند.

نکات مهم در مورد نبشی‌کشی ساختمان

اما بخش اصلی و اساسی این مقاله در خصوص نکات مهمی است که باید در خصوص نبشی‌کشی ساختمان‌ها رعایت کرد. این نکات عبارتند از:

متریال وال پست

اولین مورد در خصوص متریالی است که برای ساخت وال پست استفاده می‌شود. معمولاً در ساختمان‌ها و سازه‌هایی که با اسکلت فلزی طراحی می‌شوند، وال پست را باید با استفاده از مواد و مصالحی همچون قوطی، نبشی و ناودانی ساخت. خوب است بدانید که نبشی در منتقل کردن بار جانبی دیوار نسبت به قوطی فولادی عملکرد بهتری دارد.

وضعیت وال پست‌ها

اگر وال پست به صورت قائم یا عمودی قرار گرفته باشد، نیاز است تا شاخک‌هایی در نبشی یا قوطی جوش داده شوند. بر طبق قوانین ذکر شده  آیین‌نامه ساختمان سازی شاخک‌ها باید در فواصل یک متر به یک متر قرار بگیرند و این مرحله نیز باید به وسیله میلگرد آجدار ۱۰ اجرا شده باشد.

درحالی که اگر وال پست‌ها به صورت افقی قرار گرفته باشند، باید توسط میلگرد ۱۴ و در فواصل ۱ تا ۱.۵متری به سقف متصل شود.

مقاطع وال پست

مقاطع مورد استفاده برای ساخت وال پست‌ باید حتماً از جنس فولاد ضد زنگ باشد، در غیر این صورت امکان دارد که در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی وال پست‌ها یا همان نبشی‌کشی‌های انجام شده دچار زنگ زدگی شده و خسارت‌های بسیار زیادی را برای ساختمان در بر داشته باشد.

نحوه اتصال به سازه

مورد بعدی در خصوص نحوه متصل کردن نبشی‌کشی‌ها و یا همان وال پست‌ها به کل سازه است. این موضوع معمولاً در خصوص وال پست‌های قائم بیشتر اهمیت دارد. یعنی وال پست‌های قائم را باید به شکل اتصال به سازه در نظر بگیرند. در صورتی که این نبشی‌کشی‌ بر روی تیغه‌ها قرار گیرند، لبه پایینی تیغه‌ها به شکل نبشی‌های دو طرفه به تیرآهن‌ها جوش می‌خورند.

طول و ضخامت دیوار

مورد بعدی در خصوص طول و ضخامت دیوارها است که در نبشی‌کشی‌ اهمیت زیادی دارد. اگر طول دیوار‌ها از۶ متر بیشتر باشد، وال پست و یا همان نبشی‌کشی‌ باید به شکل عمودی انجام شود.، در حالی که اگر ارتفاع دیوار مورد نظر از ۳. ۵ متر بیشتر باشد، وال پست‌ را باید به شکل افقی اجرا کرد.

پلیت‌ها

همانطور که گفتیم وال پست‌ها گاهی اوقات قائم و گاهی اوقات افقی هستند. اگر وال پست قائم باشند، در ابتدا باید یک عدد پلیت را به کف رول مورد نظر بوت کرد و سپس وال پست‌ها را بر روی آن و به وسیله دو عدد نبشی جوش داد. این کار سبب می‌شود تا وال پست‌ها و نبشی‌ها به خوبی در جای خود قرار بگیرند.

نبشی ساختمان

جمع‌بندی

در خصوص وال پست‌ها، روش‌های نبشی‌کشی ونکات مهم در نبشی‌کشی به طور کامل توضیح دادیم. فراموش نکنید که رعایت کردن این نکات در هنگام ساخت یک سازه می‌تواند تأثیر بسیار عمیق و بزرگی را بر روی مقاومت یک ساختمان و همچنین مستحکم بودن آن داشته باشد.

توجه به کیفیت مصالح ساختمانی و همچنین کیفیت نبشی‌های مورد استفاده نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، این کیفیت می‌تواند سبب شود که نبشی مورد استفاده چندین سال بتواند با نهایت کیفیت و کارایی در ساختمان و سازه شما کار کند. نبشی‌کشی یک ساختمان سبب می‌شود تا مقاومت سازه در برابر فشار و نیرو‌های خارجی (زلزله، تخریب ساختمان‌های بغلی و طوفان)، افزایش پیدا کند.

تیم بزرگ همراه فلز با تامین انواع میلگرد آجدار، نبشی، ناودانی، پروفیل، توری مرغی و کلیه مقاطع فولادی مورد نیاز در پروژه شما و تحویل آن در محل، خیال شما را از تامین و خرید محصولات و مقاطع فولادی راحت کرده است. جهت ارتباط با تیم فروش همراه فلز با شماره تلفن 79217-021 تماس بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون