کد خبر: ۴۰۴۹۱
۱۱:۲۷ -۲۹ اسفند ۱۴۰۰
شایان آرانی گفت: تا روشن نشدن وضعیت سیاست مهار تورم، کاهش کسری بودجه دولت، ایجاد ثبات ارزی و روشنگری در زمینه تفاهم برجام، وضعیت بورس به حال رکودی و در حال انتظار باقی خواهد ماند.

آینده بازار بورس

نشان تجارت - امیر رئیسی - سال ۱۴۰۰ با وجود انتشار اخبار مثبت درباره مذاکرات وین می‌توانست موجب شکل‌گیری صف تقاضا در بازار سرمایه شود، با اینحال طول کشیدن مذاکرات برجامی و آغاز جنگ روسیه و اوکراین مقداری تعلیق و تردید به بورس تزریق کرده بود.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه با شدت کمی صورت می‌گرفت. از سوی دیگر بورس تهران به علت تورمی بودن اقتصاد و عدم اطمینان صنایع در این دست اقتصاد‌ها همیشه دارای تلاطم و تردید بوده است. به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۱ نیز بازار سرمایه از این دست تردید‌ها خالی نباشد.

عبور سربازان روس از مرز اوکراین نه تنها تاثیرات سیاسی بر مناسبات بین‌المللی داشت، بلکه به شدت بر اقتصاد جهانی نیز موثر بود. در همین مدت قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت به شدت تحت تأثیر قرار گرفت؛ به طوریکه بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه با ۰.۹ درصد افزایش، به ۹۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا مرز ۱۰۵ دلار و ۷۹ سنت نیز پیشروی کرده بود.

سیگنال‌های بورسی ۱۴۰۱

ر چنین شرایطی فعالان بازار بورس تهران سال جدید رو چگونه آغاز خواهند کرد و مهم‌ترین سیگنال‌های بورسی در سال آینده چه خواهد بود؟ امروز همچنین این سوال پیش آمده که بازار سرمایه به روز‌های اوج شاخص کل در مرداد سال ۹۹ بازخواهد گشت یا نه. در این خصوص از شاهین شایان آرانی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت بورس در سال آینده اظهار داشت: تا روشن نشدن وضعیت سیاست مهار تورم، کاهش کسری بودجه دولت، ایجاد ثبات ارزی و روشنگری در زمینه تفاهم برجام، وضعیت بورس به حال رکودی و در حال انتظار باقی خواهد ماند. این بازار به شدت تحت تاثیر تصمیمات موفق و موثر در زمینه تورم، ارز و ارتباطات اقتصادی مثبت بین‌المللی است و به نظر می‌رسد تصمیمات دولت در این رابطه بسیار راهگشا باشد.

شایان آرانی درباره سیگنال‌های مهم بورسی در سال آینده گفت: با توجه به عدم روشن بودن این مولفه‌ها ذکر نمی‌توان پیش‌بینی خاصی را بیان کرد. بازار به حالت کسل و در حال انتظار خواهد بود. امیدوارم که سیاست مهار تورم و ایجاد ثبات ارزی موثر و موفق به اجرا درآید که خود باعث رونق نسبی در بازار سرمایه، ولی به صورت محدود خواهد شد.

جنگ اوکراین و بورس

وی افزود: سیاست خاص به اجرا درآمده‌ای را که عامل محرک و تاثیر گذار به صورت جدی باشد، مشاهده نکرده‌ایم. امیدوارم که سیاست کاهش تورم، ایجاد ثبات ارزی، کاهش کسری بودجه و ایجاد ارتباطات اقتصادی بین‌المللی در سال آینده عملیاتی و به صورت موثر به اجرا در بیایند. در این صورت نتایج مثبتی در بازار سرمایه مشاهده خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر بورس گفت: در صورت تشدید و ادامه تنش بین روسیه و اوکراین، بازار‌های نفت، محصولات پتروشیمی و طلا بسیار متلاطم و قیمت‌ها بالا خواهند ماند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به فروش و صادرات نفت و محصولات پتروشیمی توسط ایران (در صورت توان به فروش)، اثرات مثبت ارزآوری برای اقتصاد ایران مشاهده خواهد شد. از سویی دیگر فشار‌های تورمی حاصل از خرید دیگر محصولات خارجی مورد نیاز هم احتمالا مشاهده خواهیم کرد که اثرات خود را بر بازار سرمایه نیز خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون