کد خبر: ۳۴۶۴۱
۰۸:۳۰ -۱۳ مهر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد
علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: شورای رقابت باید هر شش ماه عدد و رقم ارائه دهد. وقتی مردم برای گرفتن خودرو‌های ثبت‌نامی ۴ تا ۵ ماه و گاهی حتی تا یکسال منتظر می‌مانند، پس عرضه با تقاضا نمی‌خواند و واردات خودرو ضرورت دارد.

واردات خودرو

نشان تجارت - پس از ماه‌ها انتظار همچنان طرح ساماندهی بازار خودرو در بلاتکلیفی است و شورای نگهبان دوباره این طرح را با اشکالات جدید به مجلس ارجاع داد.

همچنین هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفته: هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع مستقر است، طی نامه‌ای مواردی را با عنوان مغایرت با سیاست‌ها اعلام کرده که ما بر اساس مقررات موظفیم این موارد را به مجلس اعلام کنیم؛ این هیات ماده ۴ را مغایر سیاست‌های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های نظام اداری دانسته بود و حتی نسبت به ماده ۱۰ این مصوبه هم که ما قبلا ایرادی وجود نداشت، هیات عالی نظارت مجمع آن را مغایر سیاست‌ها دانسته است که این موارد به مجلس اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، پیش از نظر شورای نگهبان، وزیر صمت در گفت‌وگویی با خبرنگار صدا و سیما گفته بود فعلاً برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم.

این اظهارنظر سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت ما را بر آن داشت تا به سراغ علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس برویم تا نظر او را جویا شویم.

وی گفت: کلید خوردن این طرح به مجلس دهم برمی‌گردد و پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ آن، بررسی‌های ما آغاز شد و با رای در صحن، طرح دوباره به شورای نگهبان رفت. اکنون ایرادات و شبهات جدیدی به طرح وارده شده که می‌باید مجدداً در کمیسیون بررسی کنیم.

نماینده شیروان تصریح کرد: به اعتقاد من، آقای وزیر صمت نبایست طوری مصاحبه می‌کرد که جامعه تصور کند ورود خودروی خارجی به کشور ممنوع است. به هر حال براساس طرح ما، شورای رقابت باید هر شش ماه بررسی و اعلام کند که آیا نیاز به واردات خودرو هست یا نه؟

وی در پاسخ به اینکه شورای رقابت می‌تواند به حمایت از خودروسازان داخلی مرتباً اعلام کند که نیاز به واردات خودرو نیست، گفت: اولاً مجلس به عنوان ناظر در صحنه است. دوماً آن‌ها نمی‌توانند چشمشان را نسبت به واقعیت‌های جامعه ببندند. اگر عرضه با تقاضا همخوانی داشت که مردم نباید مدت‌ها در صف خرید خودروسازان معطل می‌ماندند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: شورای رقابت باید هر شش ماه عدد و رقم ارائه دهد. وقتی مردم برای گرفتن خودرو‌های ثبت‌نامی ۴ تا ۵ ماه و گاهی حتی تا یکسال منتظر می‌مانند، پس عرضه با تقاضا نمی‌خواند و واردات خودرو ضرورت دارد.

جدی در ادامه بیان کرد: برخی از مردم می‌خواهند خودرو با کلاس‌های متفاوت که در داخل امکان ساخت آن نیست را بخرند، در حالی که در این سال‌ها، مشتریان محکوم به خرید خودرویی بودند که شاید به دلشان نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من هم قبول دارم که باید از خودروسازان داخلی حمایت کرد، اما حمایت باید درست و منطقی باشد. از سوی دیگر، شورای رقابت باید مرتباً پاسخگوی افکار عمومی باشد و نبایست طوری رفتار کند که شاهد بی‌اعتمادی در جامعه باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون