کد خبر: ۳۴۲۳۵
۰۹:۵۵ -۰۳ مهر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد
سعیدی گفت: معتقد هستم باید بیشتر شئون نظارتی را فعال کنیم، اما در حوزه بازرگانی کشاورزی، واقعا هیچ قانونی وجود نداشت، لذا اجرای قانون امنیت غذایی می‌تواند بخشی از این نگرانی‌ها را مرتفع کند.

کشاورزی

نشان تجارتمعین الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در مجلس گفت: جنگ آینده و چالش اصلی کشور در آینده، به نوعی بحث غذا و تامین آن برای مردم است. در حال حاضر اگر بخواهیم در حوزه دیپلماسی قوی باشیم، مستلزم این است که بتوانیم در بحث امنیت غذایی و تامین غذا برای مردم، حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور، اظهار کرد: ایران کشوری است که دارای اقلیم‌های متفاوت و متنوع و ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری است و علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص توجه به خودکفایی در حوزه کشاورزی، اما متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌های این بخش مغفول مانده است.

سعیدی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر شاهد التهاب در قیمت مرغ و تخم مرغ و نهاده‌های دامی هستیم، گفت: قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده است که خرید آن نه تنها برای قشر محروم، بلکه برای قشر متوسط هم سخت شده است. قیمت یک دبه ماست نیز از یارانه یک فرد ایرانی بالاتر رفته است که همه این‌ها به افراد ضعیف و متوسط جامعه فشار وارد می‌کند.

نماینده مردم چابهار در مجلس با تاکید بر اینکه برای کنترل قیمت‌های محصولات کشاورزی هیچ راهی جز توجه ویژه به پایه‌های کشاورزی نیست، افزود: اقلیم و ظرفیت ایران به گونه‌ای است که می‌توانیم به جای واردات ۱۹ میلیون تن نهاده به کشور، بخش عمده آن را در داخل تولید کنیم. بحث تجارت کشاورزی و عدم یک واحد مسئول برای حوزه بازرگانی در بخش کشاورزی، یکی از خلاء‌هایی بود که همیشه در این زمینه احساس می‌شد

وی تصریح کرد: به همین دلیل و با توجه به مسائل ذکر شده، باعث شد که طرحی موسوم به امنیت غذایی را در کمیسیون کشاورزی مطرح کنیم که الحمدالله تصویب شد. با اجرای این طرح بخشی از فرآیند‌های مربوط به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تسهیل می‌شود، چراکه در حال حاضر برای کسانی که می‌خواهند در حوزه آبزی پروری و پرورش دام و طیور سرمایه گذاری انجام دهند، یک روند بروکراتیک و پر پیچ و خم وجود دارد.

سعیدی گفت: همین موانع گاهی سرمایه گذار را از ادامه کار دلسرد می‌کند، بنابراین در این طرح مشخصا با تسهیل شدن این فرآیند، تکالیفی را بر عهده دولت گذاشته‌ایم که این موانع را برطرف و امر سرمایه گذاری چابک‌تر شود. در این طرح بحث رفع موانع خیلی جدی مطرح شده است، مضاف بر اینکه برای تجارت کشاورزی و بازرگانی، حوزه کشاروزی مشخصا مسئولیت‌هایی تعریف شده است که برای اولین بار در این خصوص، قانون در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بنده همیشه جزء کسانی بوده‌ام که با تورم قانون مخالف بوده، گفت: معتقد هستم باید بیشتر شئون نظارتی را فعال کنیم، اما در حوزه بازرگانی کشاورزی، واقعا هیچ قانونی وجود نداشت، لذا اجرای قانون امنیت غذایی می‌تواند بخشی از این نگرانی‌ها را مرتفع کند. به نظر بنده، نوع نگاه به حوزه کشاورزی و تامین غذا خیلی متناسب با جایگاه این حوزه نبوده است.

سعیدی افزود: البته در ادوار گذشته کمیسیون‌های کشاورزی مجلس کار‌های بزرگی انجام شده است، اما امسال ما دو کار را پیش بردیم که یکی بحث تقویت امنیت غذایی و دیگری شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بود که خود نمایندگان کشاورزان در این شورا حضور دارند. به نظر بنده این دو طرح قانونی می‌تواند اقدامات ماندگاری ایجاد کند که نتیجه عملی آن‌ها را مردم در سفره‌های خود مشاهده خواهند کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه با وجود این طرح‌ها چقدر امکان بالا نرفتن قیمت‌های محصولات کشاورزی وجود دارد، بستگی به همت دولت دارد و اینکه دولت چقدر در این حوزه کار خواهد کرد. امیدوار هستیم دولت با تکیه به ظرفیت‌های داخلی و ایجاد روابط خوب تجاری در حوزه کشاورزی با همسایگان، بسیاری از چالش‌های این بخش را مرتفع کند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون