کد خبر: ۳۴۰۹۹
۱۰:۰۵ -۳۰ شهريور ۱۴۰۰
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی پاسخ داد
هزاران راننده اسنپ و تپسی در حالی نسبت به نداشتن بیمه تامین اجتماعی گلایه مندند که به گفته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، با توجه به نبود رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و شرکت‌های تاکسی اینترنتی، رانندگان تنها می‌توانند طبق توافق با سازمان تامین اجتماعی خود را بیمه خویش فرما کنند.

تاکسی اینترنتی

نشان تجارت - بیمه تامین اجتماعی یکی از گلایه‌های جدی هزاران راننده اسنپ و تپسی است که تعدادی از آنها

خواهان پیگیری آن شدند. در این میان شرکت‌های تاکسی اینترنتی معتقدند رانندگان در استخدام آن‌ها نیستند و بنابراین الزامی برای بیمه کردن آن‌ها وجود ندارد.

رانندگان اسنپ و تپسی چگونه بیمه شوند؟

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی به اقتصاد ۲۴ گفت: رانندگان اسنپ و تپسی کارمند این شرکت‌ها نیستند و به صورت موقت در ساعت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

رضا الفت نسب با اشاره به توافق با سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن رانندگان اسنپ و تپسی گفت: توافقی با سازمان تامین اجتماعی شده تا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بتوانند با پرداخت هزینه بیمه، خود را بیمه خویش فرما کنند.

چرا رانندگان بیمه اجباری نمی‌شوند؟

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ادامه داد: شرکت‌های تاکسی اینترنتی اگر خود بخواهند، می‌توانند یک سری اقدامات تشویقی برای بیمه رانندگان خود انجام بدهند.

الفت نسب افزود: ازآنجا که رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و این شرکت‌ها حکم فرما نیست و افراد می‌توانند هر زمانی که خودشان بخواهند در این پلتفرم‌ها اقدام به اخذ مسافر کنند.

توضیح اسنپ در مورد بیمه تامین اجتماعی رانندگان

روابط عمومی اسنپ در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه رانندگان این تاکسی اینترنتی مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند یا خیر، گفت: کاربران راننده در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند حمل‌و‌نقل خود کارفرما هستند و ساعت کاری، دریافتی و نحوه اشتغال‌شان کاملا با افرادی که به عنوان کارمند مشمول قانون کار فعالیت می‌کنند متفاوت است. به همین دلیل نحوه استفاده از بیمه برای این عزیزان هم متفاوت خواهد بود.

روابط عمومی این تاکسی اینترنتی تشریح کرد: کاربران راننده به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که به عنوان شغل دوم فعالیت می‌کنند و در دستگاه یا شرکتی بیمه شده‌اند و گروه دیگر که تمام‌وقت در پلتفرم تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند. دسته دوم نیاز دارند که مباحث مربوط به تأمین اجتماعی و بیمه‌های تکمیلی مورد نیازشان تأمین شود. اخیرا اتحادیه کسب و کار‌های مجازی کشور این امکان را فراهم کرده تا کاربران راننده این شرکت‌ها با ۳ درصد تخفیفِ بیمه بیکاری‌شان (با نرخ ۲۷ درصد) خود را بیمه کنند.

تخفیف در حق بیمه رانندگان اسنپ

روابط عمومی اسنپ به اقتصاد ۲۴ گفت: مدیران اسنپ بار‌ها جلساتی را برای مشخص شدن این درصد‌ها با تأمین اجتماعی داشتند. اسنپ تلاش می‌کند امکاناتی که برای رانندگان تاکسی فراهم است برای کاربران راننده هم فراهم شود و بتوانند از تخفیف‌هایی که در بودجه کشور تعیین شده بهره‌مند شوند. این تخفیف‌ها از محل‌های خاصی تأمین و از سمت دولت به بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و به نوعی مابه‌التفاوت ۱۵ یا ۱۴درصد پرداختی رانندگان تاکسی است تا ۳۰ درصد را جبران کند.

روابط عمومی این تاکسی اینترنتی ادامه داد: روش‌ها و سناریو‌های مختلفی را می‌توان برای انجام این فرآیند متصور شد. به عنوان مثال کاربران راننده می‌توانند بیمه خویش‌فرما شده و از تخفیف‌هایی که دولت منابعش را تأمین می‌کند، بهره‌مند شوند. یعنی حق بیمه خود را (با درصد کمتری) پرداخت کنند و از تمام امکانات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند. امیدواریم در نهایت ارگان‌های مختلف از این موضوع حمایت کنند تا این افراد بتوانند از امکانات بیمه تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌های موجود استفاده کنند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون