کد خبر: ۳۲۳۴۵
۱۶:۰۸ -۱۶ مرداد ۱۴۰۰
کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر ثبات شرایط در بازار سرمایه درباره هزینه شرکت‌های بورسی و نقش آن در آینده معاملات توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار سرمایه

نشان تجارت - در حالی که امروز در دقایق ابتدایی معاملات، بازار با روند مثبت کار خود را شروع کرد، در ادامه روند نزولی به خود گرفت. این روند نزولی نتوانست شاخص کل را قرمز رنگ کند و در نهایت بازار به رنگ سبز بسته شد.

امروز، نماگر اصلی بورس یک هزار و ۷۱۸ واحد افزایش داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۵۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، در انتهای معاملات، ۹۹۴ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۴ هزار و ۲۴۸ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی امروز قرمز رنگ شد و در نهایت با افت ۶ هزار و ۶۱۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۹۵ هزار و ۲۴۱ واحد رسید. امروز روند تغییرات نیمی از نماد‌های این گروه روند مثبت داشتند و نیم دیگر روند منفی داشتند.

امروز اکثر نماد‌های گروه کانی غیرفلزی سبز رنگ بودند و نماد «کهمدا» با رشد نزدیک به ۵ درصدی بیشترین افزایش را در بین نماد‌های این گروه داشت. در گروه محصولات شیمیایی، اکثر نماد‌ها قرمز رنگ بودند و فقط ۱۰ نماد با رشد قیمت همراه بودند. امروز فقط ۸ نماد از نماد‌های گروه خودرو و ساخت قطعات کاهش قیمت داشتند و نماد «ختور» با افت نزدیک به ۴ درصدی بیشترین کاهش را داشت. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اکثر نماد‌ها روند مثبت داشتند و تنها یک نماد قرمز رنگ بود.

امروز نماد «خلنت» بیشترین رشد و نماد «فپنتا» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فارس» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار کرد: معاملات روز جاری با رشد شاخص کل آغاز به کار کرد، اما به دلیل افت قیمت دلار و همچنین، رشد‌های چشمگیر هفته گذشته، افت نسبتا زیاد و طبیعی را تجربه کرد که نشان از مقاومت شاخص کل نسبت به حرکت آن به سمت ۱.۵ میلیون واحدی است.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود رشد بازار در دو هفته گذشته و کسب بیشترین بازدهی بورس در سال جاری در روز‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شد که شنبه و اوایل هفته جاری بازار با افزایش عرضه رو به رو باشد. شاخص‌های اثرگذار و تعیین‌کننده روند بازار مثل کسری بودجه، گشایش در مذاکرات برجام و نرخ تورم تغییری ایجاد نشده است بنابراین، در حال حاضر بازار با یک جو هیجانی مواجه است و این شرایط را پیش‌خور کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حالی که نگاه اکثر تحلیلگران بر ارزیابی فروش و درآمد شرکت‌های بورسی متمرکز است، مطالعه روند رشد هزینه‌ها در شرکت‌های بزرگ حکایت از جهش معنادار هزینه دستمزد و سربار در فصل بهار دارد. به‌عنوان نمونه، در صنعت فولاد، میانگین هزینه انرژی شرکت‌ها تقریبا ۵/ ۲برابر و هزینه‌های دستمزد در سرفصل‌های مختلف بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

نوروزی تأکید کرد: روند مشابهی در اکثر شرکت‌های بزرگ و مورد توجه بازار قابل رصد است. این در حالی است که رونق قیمت جهانی کالا و افزایش نسبی نرخ دلار مانع از پدیدار شدن آثار رشد هزینه بر سودآوری شرکت‌ها شده تا جایی‌که سود شرکت‌های کالامحور بورس تهران نسبت به بهار قبل حدود سه‌برابر شده است. با این وجود، ادامه شرایط کنونی احتمالا دلایل متفاوتی برای سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا، توقف رشد نرخ ارز در سامانه نیما (نسبت به میانگین سال گذشته) از یک‌سو در کنار قطعی گسترده برق در ماه‌جاری به انضمام افزایش هزینه‌ها می‌تواند چشم‌انداز تداوم رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ و مهم را با چالش مواجه کند؛ وضعیتی که با توجه به رفتار بنیادی اخیر سرمایه‌گذاران در توجه به سهام بزرگ به‌طور بالقوه می‌تواند در روند کل بازار موثر باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون