کد خبر: ۳۲۰۴۹
۱۷:۵۷ -۱۰ مرداد ۱۴۰۰
دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران می‌گوید: با افزایش ۷ برابری قیمت‌ها وهزینه‌های زندگی، متاسفانه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی طعم شیرینی افزایش مستمری خود را نچشیده اند.

حقوق بازنشستگان

نشان تجارت - در حال حاضر متناسب سازی حقوق و مستمری بازنشستگان به طور متوسط بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هر ماه هزینه بیشتری را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است و این مساله این سازمان را در مشکلات مالی بزرگی قرار داده است.

پیشتر رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرده بود که هم اکنون منابع سازمان تامین اجتماعی هر ماه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است، اما مصارف این سازمان ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود، این نشان می‌دهد که منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی گفت: در این شرایط که شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها و تورم هستیم با وجود افزایش قابل توجه مستمری بازنشستگان در سال جاری فقط برای بازنشستگان جز شرمندگی از خانواده چیزی دیگری باقی نماینده است.

ریشه تورم دو رقمی در ایران به ساختار‌های غلط اقتصادی برمی گردد

آمار‌ها نشان می‌دهند که طی پنج دهه اخیر تورم دو رقمی اقتصاد ملی برای خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است و ریشه این مساله مهم را باید در سوء مدیریت ها، ساختار‌های غلط اقتصاد ایران، کسری بودجه مستمر، رشد بیش از حد و نامتناسب نقدینگی جستجو کرد.

کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه آن کاهش قدرت خرید حقوق، دستمزد‌ها و مستمری‌های بازنشستگان و تورم شدید همراه با رشد قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده و در نتیجه هرچه حقوق و مستمری بازنشستگان بیشتر شود بازهم قدرت خرید آن‌ها نسبت به افزایش قیمت کالا و خدمات هر ماه کمتر می‌شود.

کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه آن کاهش قدرت خرید حقوق، دستمزد‌ها و مستمری‌های بازنشستگان و تورم شدید همراه با رشد قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده و در نتیجه هرچه حقوق و مستمری بازنشستگان بیشتر شود بازهم قدرت خرید آن‌ها نسبت به افزایش قیمت کالا و خدمات هر ماه کمتر می‌شود.

تجربه نشان داده است که هرچه تورم در حال رشد باشد، قدرت خرید و درآمد‌های ثابت کاهش می‌یابد و در نتیجه شکاف طبقاتی افزایش یافته و خط فقر افزایش می‌یابد در این صورت تورم موجب افزایش نارضایتی عموم مردم در جامعه می‌شود.

هم اکنون هزینه سبد خانواده‌ها به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده و حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی نیز به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته، اما این حقوق فقط ۴۰ درصد هزینه‌های بازنشستگان را پوشش می‌دهد.

حقوق فقط ۴۰ درصد هزینه‌های بازنشستگان را پوشش می‌دهد

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران معتقد است هم اکنون هزینه سبد خانواده‌ها به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده و حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی نیز به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته، اما این حقوق فقط ۴۰ درصد هزینه‌های بازنشستگان را پوشش می‌دهد.

دهقان کیا بیان کرد: در ۴ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت‌ها را تا ۷۹ درصد افزایش یافته در حالی که با متناسب سازی، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی ۵۰ درصد افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که هرچه مستمری‌ها افزایش یابد بازهم قدرت خرید بازنشستگان کم می‌شود.

به گفته وی، این شرایط سبب می‌شود که تورم و افزایش قیمت ها، مستمری بازنشستگان را بلعیده و قدرت خرید آن‌ها را ضعیف کرده و در نهایت سفره خالی بازنشسته‌ها هر روز نسبت به روز گذشته کوچکتر می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران تاکید کرد: انتظار داشتیم که دولت تورم را کنترل کند و همزمان با متناسب سازی قدرت خرید مردم افزایش یابد، اما تورم بیش از ۴۱ درصدی همه اقدامات را در این زمینه بی فایده کرده است.

چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی در جامعه تورم را شدت می‌بخشد و این مساله نشان از این است که هرچه حقوق ما را افزایش دادند، ۲ برابر آن جیب ما را خالی می‌کنند و ما طعم شیرینی افزایش مستمری خود را نمی‌توانیم بچشیم

این مقام مسئول در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران می‌گوید چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی در جامعه تورم را شدت می‌بخشد و این مساله نشان از این است که هرچه حقوق ما را افزایش دادند، ۲ برابر آن جیب ما را خالی می‌کنند و ما طعم شیرینی افزایش مستمری خود را نمی‌توانیم بچشیم.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در پایان با اشاره به هزینه افزایش حقوق بازنشستگان یادآورشد: افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان و سایر هزینه‌های جانبی به طور متوسط ماهانه بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان هزینه بیشتری را به تامین اجتماعی تحمیل کرده است و جا دارد دولت به پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون