کد خبر: ۳۱۵۳۷
۱۰:۵۵ -۳۰ تير ۱۴۰۰
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
پورابراهیمی گفت: مشکل اصلی اصلاح ساختار بودجه علیرغم صحبت‌های زیادی که پیرامونش می‌شود، عدم‌تمکین دولت به اجرای مفاد کارشناسی که مشترکاً مورد توافق مجلس و دولت قرار گرفته است، می‌باشد.

محمدرضا پورابراهیمی

نشان تجارت - محمد آیتی: چند سالی است که مرتباً صحبت از اصلاح ساختار بودجه می‌شود. بودجه‌ای که در این چهار دهه به‌شدت به فروش نفت وابسته بوده و دو، سه سالی است که در این حوزه به دلیل تحریم‌ها به چالش برخوردیم.

همین که دیگر نمی‌توانیم مثل سابق نفت بفروشیم باعث شده بسیاری از متخصصان بیش از پیش بر اصلاح ساختار بودجه تاکید کنند، اما به باور بسیاری از اقتصاددانان و سیاستمداران، علیرغم شعار‌های فراوان، همچنان اصلاح ساختار بودجه مغفول واقع شده است.

در همین خصوص، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به نشان تجارت گفت: به اعتقاد من، در بحث محتوایی اصلاح ساختار بودجه، اختلاف خاصی بین مجلس و دولت نیست حتی اگر این دو مجموعه به‌لحاظ سیاسی و جناحی همفکر و همنظر نباشند.

وی افزود: مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که دولت عملیات اجرایی را به‌درستی صورت نمی‌دهد، وگرنه محتوا و تحلیل بودجه همیشه مورد قبول کارشناسان و متخصصان مجلس و دولت بوده است.

نماینده کرمان تصریح کرد: به‌طور مثال در اصلاح ساختار بودجه گفته می‌شود برویم به سراغ اصلاح ساختار مالیاتی؛ روی این مبحث، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با کارشناسان اقتصادی مجلس، حرف مشترک می‌زنند، اما در ادامه گفته می‌شود برویم مالیات بر عایدی که یکی از آن اصلاح ساختار است را در بودجه بیاوریم، بعد در اینجا افرادی می‌گویند مالیات بر عایدی به فلان قسمت ضربه می‌زند و یا به‌طور موقت بخش دیگری را با چالش روبرو می‌کند. همین رویکرد باعث می‌شود که دولت نه به ما لایحه می‌دهد و نه اگر ما طرحی می‌دهیم قبول می‌کند.

پورابراهیمی اظهار داشت: مشکل اصلی اصلاح ساختار بودجه علیرغم صحبت‌های زیادی که پیرامونش می‌شود، عدم‌تمکین دولت به اجرای مفاد کارشناسی که مشترکاً مورد توافق مجلس و دولت قرار گرفته است، می‌باشد. پیش‌بینی من این است که در دولت سیزدهم این چالش تا حد زیادی رفع می‌شود و شاهد اجرای صحیح‌تر آن خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون