کد خبر: ۳۰۲۰۲
۲۱:۱۶ -۲۹ خرداد ۱۴۰۰
مراقبت و تمیز کردن کفش جیر و بوت‌های جیر ممکن است بسیار سخت به نظر برسد، اما با رعایت چند نکته ساده و استفاده از وسایل در دسترس می‌توانید کفش‌های جیر و مخملی خود را به خوبی نو و زیبا نگهدارید.

تمیز کردن کفش جیر

نشان تجارت - بسیاری از افراد با وجود علاقه، از خریدن کفش جیر اجتناب می‌کنند، زیرا نیاز به مراقبت ویژه و مداوم دارد تا همیشه زیبا به نظر برسد. ما در این مطلب تا به شما اطمینان می‌دهیم که مراقبت از جیر آنقدر‌ها هم که تصور می‌کنید سخت نیست! با رعایت اصول تمیز کردن کفش جیر می‌توانید کفش‌های جیر، و حتی کیف‌ها و سایر وسایل جیر خود را بسیار زیبا و سالم نگه دارید.

جیر یک نوع چرم پرز دار است که در اغلب موارد از پوست دباغی شده برخی حیوانات تهیه می‌شود. برخی از افراد جیر را با نام چرم مخملی می‌شناسند. برای تولید این نوع چرم باید سطح گوشتی پوست را پرداخت کرد تا به صورت مخملی در بیاید.

اغلب جیر‌هایی که در بازار موجود هستند از پوست گوساله و بز تهیه می‌شوند. این نوع از پارچه و چرم به این دلیل که از جنس خاصی برخوردار است مراقبت و شست و شوی مخصوصی نیاز دارد.

تمیز کردن جیر می‌تواند بسیار گمراه کننده و سخت به نظر برسد، زیرا اگر این کار را اشتباه انجام دهید، کفش‌های محبوب خود را خراب می‌کنید. اما اگر این کار را درست انجام دهید، اطمینان داشته باشید که کفش و چکمه‌های زیبای شما به حداکثر عمر بالقوه خود می‌رسند و تا حد ممکن نو و زیبا می‌مانند. با در نظر گرفتن چند نکته و ترفند زیر، خود را برای تضمین مادام العمر کفش‌های جیر بدون لک آماده خواهید کرد.

۱. یک برس مخصوص کفش جیر بخرید

تمیز کردن کفش جیر

اگرچه شما می‌توانید کفش جیر خود را بدون برس مخصوص جیر تمیز کنید، اما هزینه کردن برای یک برس مخصوص همزمان با خرید کفش جیر، بدون شک انتخاب عاقلانه تری است.

شما می‌توانید با یک مسواک قدیمی نرم یا هر نوع برس نرم و مویی این کار را انجام می‌دهید. هنگام استفاده از برس برای تمیز کردن کفش خود، مطمئن شوید که فقط در جهت الیاف برس می‌کشید و از حرکت دادن برس به جلو و عقب و دایره وار بر روی سطح خودداری کنید.

از آنجا که حتی کمی رطوبت می‌تواند لکه‌های دائمی روی جیر به جا بگذارد، مطمئن شوید وقتی می‌خواهید کفش جیر را برس بکشید کاملاً خشک باشد.

۲. قبل از تمیز کردن کفش جیر، کاغذ مچاله شده داخل آن قرار دهید

قبل از اینکه حتی مراحل تمیز کردن کفش‌های جیر را شروع کنید، به اندازه کافی کاغذ مچاله شده (بدون جوهر؛ زیرا ممکن است جوهر به جیر منتقل شود) درون کفش‌ها قرار دهید تا در حالی که می‌خواهید روی آن‌ها کار کنید، شکل طبیعی خود را حفظ کنند. این امر باعث سفت شدن مواد نرم و لطیف جیر برای سهولت در تمیز کردن لکه‌های سرسخت‌تر می‌شود.

۳. برای لکه‌های سرسخت، از سرکه سفید استفاده کنید

اگر روی کفش‌های مخملی‌تان لکه‌های سرسختی وجود دارد، مانند لکه غذا یا انواع نوشیدنی، کمی سرکه سفید را روی یک پارچه تمیز بریزید و مناطق آسیب دیده را به آرامی و ملایمت پاک کنید. ابتدا کمی از سرکه را روی محل لکه دار بزنید. سپس بگذارید خشک شود. در آخر، با برس مخصوص جیر مالش دهید تا لکه‌های سخت آن از بین برود.

۴. لکه‌ها را با پاک کن پاک کنید

تمیز کردن کفش جیر

مسواک زدن و پاک کردن کفش ها‌ی جیر بعضی اوقات باعث از بین رفتن تمام لکه‌ها و خش و آلودگی روی نکفش جیر نمی‌شود.

اگر لکه‌ای مشاهده کردید، یک پاک کن جیر برای خود تهیه کنید (از مداد پاک کن‌های نرم معمولی هم می‌توانید استفاده کنید) و هر گونه آب، روغن یا چربی را به آرامی مالش دهید. در صورت لزوم برای لکه‌های سخت‌تر، کمی فشار دست خود را برای ماساژ کفش با پاک کن افزایش دهید.

۵. سطح کفش‌های خود را با یک حوله تمیز حمام بمالید

پس از از بین بردن گرد و خاک روی کفش جیر، با استفاده از برس تمیز جیر، کفش‌ها را به آرامی با یک حوله تمیز و خشک حمام بمالید. آن‌ها را پاک کنید و هرگونه لایه غبار خاک و آلودگی را از بین ببرید. به یاد داشته باشید که در جهت پرز‌های جیر پاک کنید و از هرگونه حرکت عقب و جلو و دایره وار پرهیز کنید.

۶. از اسپری مخصوص جیر استفاده کنید

تمیز کردن کفش جیر

در پایان می‌توانید از اسپری مخصوص جیر که معمولا در فروشگاه‌های چرم فروشی پیدا می‌شود استفاده کنید. اسپری مخصوص را روی تمامی قسمت‌های کفش جیر بپاشید و ده دقیقه صبر کنید تا اسپری کار خود را انجام دهد. استفاده از اسپری باعث می‌شود که گرد و غبار و لکه کمتری روی کفش ظاهر شود.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون