کد خبر: ۳۰۰۸۳
۰۹:۴۱ -۲۷ خرداد ۱۴۰۰
تراکنش‌های نجومی در صرافی‌های رمزارز
صرافی‌های رمزارز در کشور در حالی در فضای خاکستری بی قانونی در حال فعالیت‌اند که گردش مالی آن‌ها گا‌ه به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ در این میان قیمت ساختگی رمزارز‌ها و کارمزد گا‌ها تا ده برابری نسبت به صرافی‌های خارجی، سوء استفاده‌ای است که صرافی‌های ایرانی از کاربران می‌کنند.

رمز ارزهای ایرانی

نشان تجارت - با شدت گرفتن استقبال از رمزارز‌ها در ایران و بازار خاکستری آن‌ها که تا چند ماه گذشته تنها به سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و بازار زیرزمینی محدود بود حالا علاوه بر بازار خاکستری مجازی به برخی صرافی‌ها وارد شده است.

تراکنش‌های نجومی در صرافی‌های رمزارز

یک کارشناس رمزارز می‌گوید: در حال حاضر فروش بیت کوین در سایت‌ها و به خصوص کانال‌های تلگرامی و ایجاد سایت‌های جدید رو به افزایش است و مردم نیز از آن‌ها استقبال زیادی می‌کنند ضمن آنکه بسیاری از مردم علاقه دارند تا بیت کوین یا ارز‌های مجازی را از صرافی‌ها تهیه کنند تا در صورت وجود اشکال قابل پیگیری باشد.

وی با اشاره به سود بالای فعالیت و کارمزد برای معاملات رمزارز‌ها در صرافی‌های رمزارز ایرانی گفت: اعتقاد دارم که تراکنش‌های رمزارز‌ها در صرافی‌ها نجومی است.

عدم استقبال از شفافیت به دلیل سودجویی

این کارشناس با بیان اینکه قیمت‌های رمزارز در صرافی‌های داخلی ساختگی است، گفت: سود این فاصله قیمتی به جیب صرافی‌ها می‌رود. این در حالی است که سود و پول این سوءاستفاده از اعتماد مردم تنها صرافی‌ها را وامی دارد تا از قانون گذاری در این عرصه گریزان باشند. این سود‌ها علاوه بر معاملات بدون پشتوانه در برخی موارد است.

وی ادامه داد: اشخاص فعال در حوزه صرافی‌های رمزارز با سوءاستفاده از فضا‌های نامشخص سود سرشاری را نصیب خود می‌کنند.

پرداخت هزینه تبلیغات میلیاردی از جیب مردم

کارشناس بازار ارزهای مجازی ادامه داد: درآمد‌های چند هزار میلیاردی این صرافی‌ها در حالی است که قسمت کوچکی از این پول‌های بادآورده ماهانه معادل چندین میلیارد تومان هزینه تبلیغات می‌شود و همین موضوع دلیلی است که واقعیت صرافی‌های رمزارز مبنی بر کلاهبرداری و سرکیسه کردن مردم کمتر عیان باشد.

وی گفت: به همین دلیل مردم با جستجوی کوتاهی در گوگل تنها با فهرست تبلیغات این سایت‌ها روبه رو شده و واقعیت‌ها از چشم آن‌ها پنهان می‌ماند.  

کارمزد گا‌ه چند ده برابری در صرافی‌های رمزارز

جستجو در میان صرافی‌های رمزارز ایرانی نشان می‌دهد کارمزد این صرافی‌ها گا‌ها به چند ده برابر صرافی‌های خارجی می‌رسد. در این میان این صرافی‌ها به سادگی و به صورت دلبخواهی قیمت رمزارز‌ها و حتی کارمزد آن‌ها را بالا و پایین می‌کنند. سود این فاصله قیمتی و کارمزد‌ها به میزانی نجومی است که صرافی‌ها برای حفظش از هر چیزی مایه می‌گذارند و گا‌ها از هر عملی برای حفظ بازار و افزایش سهم بازارشان استفاده می‌کنند. به همین دلیل نمی‌خواهند فضای کار شفاف شود.

سوءاستفاده صرافی‌های رمزارز ایرانی از اعتماد مردم

مردم پس از تجربه‌های گوناگون در بازار سرمایه و تحمل زیان فراوان اینک سرمایه‌های خود را به بازار رمزارز‌ها گسیل کرده اند؛ بازاری که با هجوم سرمایه گذاران خرد و کلان، از گردش مالی چند هزار میلیارد تومانی برخوردار شده است.

این حجم گردش نقدینگی در فضای نامشخص و دور از رصد حاکمیت در حال رشد است؛ بازاری که هنوز بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به آن با دیده تردید نگریسته و گا‌ها هیچ گونه ارزش ذاتی برای آن متصور نیستند.

در صورت نابودی این بازار هیچ اثری از دارایی اشخاص باقی نخواهد ماند و تنها یک جای اختصاصی در یک بلوک و زنجیره بلاکچین میراث بازماندگان خواهد بود. در این میان تنها صرافی‌ها از تبدیل این ارز‌ها به درآمد هنگفت بدون زحمتی آن هم در یک فضای خاکستری بدون نظارت برخوردار شده اند؛ درآمد‌های نامتعارفی که از استاندارد‌های جهانی بسیار فاصله دارد.

هشدار نسبت به خروج گسترده سرمایه از کشور

یک مسئله مهم این است که ایجاد قوانین و مقررات برای پول‌های دیجیتالی در زمینه محدودسازی بازار خاکستری معاملات رمزارز‌ها کارساز نیست و دستور سیستم قضایی است که می‌تواند فضای معاملات را محدود کند و در غیر اینصورت بازار خاکستری ارز‌های رمزینه در فضای مجازی مانند سایر نقاط دنیا ادامه خواهد داشت. در این میان هزاران میلیارد سرمایه مردم در این بازار به جای سرمایه گذاری در بازار‌های مولد در حال انتقال است که این مساله می‌طلبد تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور اندک حرکتی از خود نشان دهند تا شاید جلوی فرار سرمایه از کشور یا انتقال بی مهابای سرمایه‌های مولد به بازار‌های مالی رمزارز گرفته شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون