کد خبر: ۳۰۰۳۴
۰۹:۴۱ -۲۶ خرداد ۱۴۰۰
گرانی لاستیک در راه است
دومینوی گرانی در سال ۱۴۰۰ در حالی ادامه دارد که اینک به بازار لاستیک رسیده؛ زیرا به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور، مولفه‌های تولید این صنعت سوار بر قطار گرانی شده؛ در حالی که محصول تمام شده آن؛ یعنی لاستیک از این قافله جا مانده است.

عرضه لاستیک در بورس

نشان تجارت - گرانی مولفه‌های تولید در حالی یک به یک همه بازار‌ها را دچار تلاطم می‌کند که این بار سر از بازار تایر درآورده؛ این در حالی است که مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تاکنون افزایش قیمتی در سال جدید در تایر تولیدی نداشتیم.

او ادامه داد: در اقتصاد تورمی که کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی می‌افتد یا تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر، ما نمی‌توانیم بگوییم قادر به حفظ قیمت تایر هستیم.

تاثیر گرانی مواد پتروشیمی بر قیمت تایر

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چه مواد اولیه‌ای در تولید تایر دخیل است که از گزند گرانی در امان نمانده، گفت: محصولات پتروشیمی، دوده، روغن‌های صنعتی، اکسید روی و به طور کلی ۸۰ تا ۹۰ قلم مواد در تولید تایر دخیل است. این اقلام روی قیمت تایر تاثیرگذار است. البته گرانی حامل‌های انرژی، دستمزد و بیمه و... نیز بر قیمت لاستیک موثر است.

تنها افزود: حدود ۳۰ درصد مواد اولیه تولید تایر وارداتی است. قیمت مواد اولیه وارداتی بخشی به قیمت‌های جهانی و بخشی به نرخ ارز مرتبط است. این در حالی است که در برخی اقلام وارداتی نظیر کلروبوتیل نیز شاهد افزایش قیمت بودیم.

عرضه لاستیک در بورس به نفع مصرف کننده است

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایرسازی با بیان اینکه قرار است ارائه لاستیک در بورس کالا عملیاتی شود، گفت: این کار می‌تواند فاصله تولید و مصرف را کاهش دهد.

تنها با بیان اینکه یکی از شرکت‌ها قصد دارد به عنوان اولین شرکت این کار را آغاز کند، گفت: این تجربه برای بقیه شرکت‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ ولی ارزیابی ما این است که می‌تواند فاصله مصرف کننده و تولیدکننده را کاهش بدهد و دست دلالان را کوتاه کند.

دو سوم بازار لاستیک در دست داخلی هاست

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایرسازی با بیان اینکه در بازار لاستیک یک سوم وارداتی و دوم سوم تولید داخلی است، گفت: در تولید برخی انواع لاستیک خودکفا شده ایم و حتی مازاد تولید داریم. به طور مثال تایر‌های متعارف خودرو‌های سواری نظیر انواع پژو، پراید، سمند و دنا را می‌توانیم تولید کنیم.

تنها ادامه داد: با وجود تولید برخی انواع تایر، تایر‌های بسیار بزرگ معدنی را تولید نمی‌کنیم یا در تایر‌های رادیال باری-اتوبوسی ۱۰۰ درصد نیاز کشور را نمی‌توانیم تولید کنیم، ولی در تایر‌های باری- اتوبوسی بایاس مازاد تولید داریم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون