کد خبر: ۳۰۰۱۹
۱۸:۳۷ -۲۵ خرداد ۱۴۰۰
عرضه مرغ با نرخ مصوب برای چندمین بار در طی سال جاری در مرغ فروشی‌های تهران دچار کمبود شده، ولی عرضه مرغ بسته بندی و قطعه بندی با قیمت گرانتر افزایش یافته است.

قیمت مرغ

نشان تجارت - درحالی که ابتدای سال جاری نرخ مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما مدتی است که در بیشتر مرغ فروشی های سطح شهر تهران هرکیلو گرم مرغ گرم به قیمت بیش از ۳۰ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

بهانه کمبود مرغ در بازار سبب شده حتی در برخی از مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران مرغ به قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به فروش برساند.

کاهش عرضه مرغ در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران

گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از این است که در برخی از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عرضه مرغ به مردم کاهش یافته است و حتی در برخی از میادین اصلا مرغی به فروش نمی رسد.

در حال حاضر عرضه مرغ با نرخ مصوب در مرغ فروشی های سطح شهر تهران و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بسیار کاهش یافته ولی عرضه مرغ بسته بندی و قطعه بندی با قیمت بالاتر به وفور یافت می شود.

هم اکنون قیمت مرغ بسته بندی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران حدود ۴۸ هزار تومان است اما قیمت مصوب مرغ تازه ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و این فروشندگان را ترغیب می کند که مرغ خود را به صورت بسته بندی بفروش برسانند.

در حالی که عده زیادی از خریداران مرغ قبل از ساعت ۸ صبح در یکی از میادین غرب تهران صف طولانی تشکیل داده اند، فروشنده یکی از این مغازه‌ها به خبرنگار بازار گفت: مشخص نیست چه ساعتی مرغ ما را تحویل دهند، ممکن است یکی و یا دو ساعت دیگه یک وانت برای ما مرغ بیاد تا به مردم بفروشیم.

این فروشنده تاکید کرد: اگر مرغ گرم نداریم مرغ بسته بندی و قطعه بندی همیشه به موقع به ما تحویل می دهند و در بازار نیز مرغ بسته بندی بسیار زیاد شده است، اما در مقابل آن عرضه مرغ گرم بسیار کاهش یافته است.

هیچ کمبودی در تولید مرغ در کشور وجود ندارد

در این خصوص نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به سوال خبر بازار مبنی بر اینکه دلایل کمبود مرغ در روزهای اخیر در بازار، اعلام کرد: هیچ گونه کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد، اما مشکل از زمان تحویل مرغ به کشتارگاه و توزیع آن در بین واحدهای صنفی مرغ فروشی ها آغاز می شود.

«حبیب اسداله نژاد» تاکید کرد: کمبودی در تولید مرغ در کشور وجود ندارد، اما چالش اساسی کمبود مرغ در بازار، به وضعیت کشتار مرغ و نظام توزیع برمی گردد که مدتی است در بازار شاهد کاهش عرضه مرغ هستیم.

این مقام مسئول در کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور افزود: مرغ به اندازه نیاز تولید می شود، اما دستگاه های نظارتی در توزیع مرغ و عرضه آن به مردم باید نظارت و کنترل بیشتری را اعمال کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود:‌ بار دیگر تاکید می کنم کمبودی در عرضه مرغ در بازار نداریم، زیرا تولیدکنندگان و مرغداران به اندازه کافی نیاز کشور را تولید می کنند.

اسدالله نژاد اظهار داشت: نباید اجازه دهند که مرغ به گسترده و به صورت بسته بندی در بازار عرضه شود و اگر هم قرار است قطعه بندی شود باید به اندازه کمی از مرغ بازار در روز بسته بندی شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور خاطر نشان کرد: بررسی های ما نشان داد که پیش از این روزانه از ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ، بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن آن بسته بندی می شد و هم اکنون نیز بخش زیادی از مرغ تازه و گرم در بازار بسته بندی و قطعه بندی می شود.

۳۰ درصد مرغ در بازار قطعه بندی و بسته بندی می شود

اسدالله نژاد تاکید کرد: بسته بندی و قطعه بندی مرغ نباید در هر جایی انجام شود بلکه فقط واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، مجاز به بسته بندی باشند، اما هم اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مرغ در بازار بسته بندی می شود و این مساله در کمبود مرغ در بازار بسیار تاثیرگذار است.

در حالی نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور تاکید می کند که ۳۰ درصد مرغ تازه پس از کشتار بسته بندی و قطعه بندی می شود که هم اکنون در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران قیمت هر کیلوگرم ساق ران مرغ ۴۵ هزار تومان، سینه مرغ ۴۸ هزار تومان و بالای ران ۴۰ هزار تومان به مردم عرضه می شود و در بازار قیمت آن حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

نظام توزیع مرغ پس از کشتارگاه مشکلات زیادی دارد

اسدالله نژاد بیان کرد: خوشبختانه در تولید مرغ در کشور هیچ مشکلی نداریم و به اندازه کافی و مورد نیاز در کشور مرغ تولید می شود، اما پس از کشتار در نظام توزیع مشکلات و کمبود بروز پیدا می کند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در اردیبشهت ماه سال جاری باید حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می شد، اما حدود ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شد و کمبود ۷ میلیون قطعه نیز در بازار آنچنان تاثیری ندارد.

دستگاه های نظارتی باید نظارت خود را بیشتر کنند

متاسفانه عرضه مرغ با نرخ مصوب از نیمه دوم سال گذشته مشکلات زیادی را به مردم و مصرف کنندگان به وجود آورده و جا دارد دستگاه های نظارتی و وزات جهاد کشاورزی برای کمبود عرضه مرغ در بازار راه حل اساسی پیدا کنند.

مرغداری ها به اندازه کافی در تولید مرغ مورد نیاز کشور تلاش می کنند، اما مرغ در نظام توزیع مشکلاتی دارد و باید برای ساماندهی آن دستگاه های نظارتی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به وفور در بازار، اما با قیمت مصوب هم اکنون در بازار مرغ کمبود دارد و برای حل این مشکل اساسی مردم دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید با ورود به این مساله عرضه مرغ را نظام مند کنند.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون