کد خبر: ۲۹۷۰۳
۰۹:۵۶ -۱۷ خرداد ۱۴۰۰
قاضی زاده هاشمی می‌گوید: قضیه کرونا تا سه سال یا پنج سال آینده جمع نخواهد شد. چون این ویروس، RNA ویروس است و جهش‌های ژنتیکی زیادی دارد. به علاوه اینکه باید حداقل حدود ۶ میلیارد نفر از جمعیت دنیا واکسن بزنند تا این پاندمی از بین برود.

قاضی زاده هاشمی

نشان تجارت - سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگویی که در بستر فضای مجازی صورت گرفت در پاسخ به این سوال که یکی از مباحثی که جامعه جهانی را به چالش کشیده و مشکلات متعددی را در حوزه‌های اقتصاد و... به وجود آورد کرونا بود، راهکار‌های شما در دولت سلام در خصوص مدیریت بیماری کرونا چیست؟ گفت: کرونا بیشتر از آنکه یک بیماری بهداشتی و درمانی باشد، یک بیماری مدیریتی است.

وی افزود: برخی کشور‌ها پیش از ورود واکسن به عرصه کنترل بیماری هم بسیار موفق در این زمینه عمل کردند که متأسفانه صدا و سیما کمتر به آن پرداخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه کشور‌هایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و ... به خوبی در این حوزه عمل کرد، گفت: در کشور ما به دلیل اینکه عده‌ای می‌خواستند آمار مرگ و میر بالا را توجیه کنند، همواره کشور‌های بدتر از خودمان را ملاک مدیریت قرار دادند و مثال زدند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: قضیه کرونا تا سه سال یا پنج سال آینده جمع نخواهد شد. چون این ویروس، RNA ویروس است و جهش‌های ژنتیکی زیادی دارد. به علاوه اینکه باید حداقل حدود ۶ میلیارد نفر از جمعیت دنیا واکسن بزنند تا این پاندمی از بین برود.

وی اضافه کرد: باتوجه به حجم واکسنی که در دنیا تولید می‌شود و اینکه بسیاری از کشور‌ها فقیر هستند و توانایی تأمین هزینه‌های واکسن که پایین‌ترین قیمت آن ۱۵ دلار است را ندارند، بنابراین در جهان این حل نخواهد شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما باید یک کار ضربتی در این زمینه انجم دهیم، گفت: در دو لایه واکسیناسیون وسیع صورت می‌گیرد که بتوانیم حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت را واکسینه کنیم و بعد هم رعایت پروتکل‌های دقیق و جدی است به خصوص در ورودی مرزهاست که اگر این کار را با دقت انجام دهیم می‌توانیم تا پایان امسال مردم را به زندگی عادی بازگردانیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه با یک مدیریت قاطع این مسئله امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: بایدن که آمد شرایط کرونا در آمریکا بسیار تغییر کرد، چون استراتژی‌های دولت جدید آمریکا با دولت قبلی فرق می‌کرد، یعنی اگر شما بخواهید بیماری را کنترل کنید امکانش هست.

قاضی زاده هاشمی با تصریح اینکه خوشبختانه ما ظرفیت تولید واکسن داخلی را داریم، بیان کرد: باید این را حمایت کنیم تا توسعه پیدا کند و بتوانیم تمام نیاز کشور به واکسن را از داخل تأمین کنیم.

وی درباره عدالت در سلامت و دریافت خدمات با کیفیت سلامت نیز گفت: عدالت موضوع محوری در همه حوزه هاست و اساس حکمرانی برای توزیع عدالت است و اینکه در روابط اجتماعی روابط بین آحاد جامعه را مبتنی بر عدالت تنظیم کند. یکی از خدمات پایه در این زمینه بهداشت و درمان است و مردم باید از خدمات آن بهره‌مند شوند. اما منابع محدود و کشور گسترده است. نظام شبکه نظام موثر و خوبی موثری بود در ایجاد عدالت در سلامت. باید این نظام را با توجه به شرایط جدید مانند دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات سلامت و امثال این‌ها به روز کنیم و بعد مراقبین سلامت را توسعه بدهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اظهار کرد: اگر این‌ها را توسعه دهیم تا مشاورین سلامت در خانواده در حوزه بیماری باشند، آنگاه خدمات بیماری که این‌ها توصیه می‌کنند را صددرصد رایگان کنیم.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: اگر بتوانیم نظام ارجاع را با خدمات فعال راه اندازی کنیم کسی دیگر برای خدمات بستری و بیمارستانی دیگر نگران مسائل مالی نیست و با همین منابع مالی موجود می‌توانیم کار را به نتیجه برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که صندوق‌های بیمه مختلفی داریم که خدمات گوناگون دارند، در مورد یکپارچگی این‌ها چه برنامه‌ای دارید، اظهار کرد: در این مورد قانونی داریم که اجرا نشده است. قانون قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و برنامه پنجم را داریم که درست اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه قرار بود مأخذ دریافت حق بیمه یکسان شود و نوع خدمات هم یکی شود، گفت: بعد از آن می‌بایست صندوق‌های کوچکتر در بزرگتر‌ها ادغام شوند، ولی به علت عدم اقتدار دولت در پیگیری کار و تضاد منافعی که در شبکه‌هایی که پشت این‌ها بود اجازه انجام این کار داده نشد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: اجرای این قانون یک دولت مقتدر و قوی می‌خواهد. الان تراز تمام صندوق‌ها منفی است و ورشکسته اند و باید این‌ها را یکسان کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه، کره جنوبی، تایلند و... این کار را انجام داده اند و ما هم چاره‌ای جز این کار نداریم، گفت: این صندوق‌ها عملا بودجه بگیر هستند. فقط یک صندوق تأمین اجتماعی را داریم که از طریق منابع مردمی این کار را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: معتقدم ما باید دو صندوق داشته باشیم، یکی برای منابع مردمی و یکی اینکه شرکت‌های کوچک و درشت دولتی را یکسان کند. بعد هم دو تا بازیگری قوی در عرصه منابع داشته باشیم که بتوانند بازار را هدایت کنند. یعنی وارد مذاکره شوند و تأمین کنندگان خدمات که در ارائه خدمات گران فروشی می‌کنند را مدیریت کنند.

قاضی زاده هاشمی درباره جلب مشارکت مردمی هم گفت: در مشارکت مدنی، سواد سلامت اصل درمان است. چون پیشگیری بهتر از درمان است. ارتقای سلامت یعنی تغذیه و فعالیت بدنی و روابط اجتماعی و روابط سوء اجتماعی که سبب بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و باید کنترل شود، این‌ها همه در حوزه ارتقای سلامت و مربوط به مردم است. کار بهداشت و درمان در این حوزه کلا آموزش مردم است.

وی بیان کرد: در حوزه مشارکت مالی، دولت باید کاری کند که بار هزینه بهداشت و درمان از دوش مردم برداشته شود. در برخی طرح‌ها مشاهده کردم که محاسبات اقتصاد سلامت درست نبود. باید منابعی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع سلامت اضافه شود که بعید می‌دانم دولت بتواند آن را تأمین کند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: آرزوی سلامتی برای ملت ایران داریم. اصلاً اسم «دولت سلام» برای این است که برای شما سلامتی همه جانبه ببار بیاورد.

سازمان بهداشت جهانی سلامت را سلامت جسمی، سلامت روحی و روانی و سلامت معنوی می‌داند. ان شاالله با دولت سلام ثبات و آرامش در کشور برقرار شود و سلامت همه جانبه برای شما به ارمغان بیاورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون