کد خبر: ۲۹۵۵۲
۱۰:۰۰ -۱۳ خرداد ۱۴۰۰
سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان کرد
قاچاقچیان میوه در حالی تنوع میوه‌های عرضه شده خود را بالا برده اند که تا دیروز انواع این میوه‌ها در بازار کمتر از تعداد انگشتان دست بود؛ اما در حالی که دستگاه‌های نظارتی ازجمله گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چرت نیمروزی به سر می‌برند، عرضه میوه‌های قاچاق شدت گرفته است.

قاچاق میوه

نشان تجارت - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: میوه‌های خارجی هم اکنون در مغازه‌ها خودنمایی می‌کنند؛ در حالی که هیچ گونه مجوزی برای واردات آن‌ها داده نشده است؛ بنابراین آنچه در سطح بازار داخلی است، قاچاق است.

سید رضا نورانی با بیان اینکه در حال حاضر گلابی آفریقا را به نام گلابی اصفهان یا شیراز به مصرف کنندگان می‌فروشند، گفت: سیب گرنی اسمیت تولید داخل در این فصل در ایران موجود نیست؛ ولی سیب‌های سبز فرانسوی قاچاق را محصول یکی از شهر‌های داخلی معرفی می‌کنند و می‌فروشند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کجاست؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه ما ابزاری برای برخورد با قاچاقچیان نداریم، گفت: وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالاست که با عرضه این میوه‌ها برخورد کند؛ این در حالی است که این میوه‌ها به فراوانی در بازار هست؛ ولی برخوردی با عرضه آن‌ها نمی‌شود.

نورانی ادامه داد: همچنین احتمال دارد میوه‌های قاچاق آفاتی را با خودشان حمل کنند که با نفوذ با باغات ایران هزینه مضاعفی برای دفع آفات به تولیدکننده داخلی و دولت تحمیل کند.

ورود مگس مدیترانه‌ای به باغات از طریق میوه‌های قاچاق

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه، چون این میوه‌ها به طور قاچاق وارد می‌شود هیچ نظارتی بر گواهی دفع آفات و قرنطینه‌ای را ندارند، گفت: این میوه‌ها با همان شرایط ورود عرضه می‌شوند؛ بنابراین اگر آفتی با این میوه‌ها وارد کشور شود هزینه سنگینی برای مبارزه با آفات در پی خواهد داشت.

نورانی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا پیش از این چنین آفاتی از این طریق وارد کشور شده است، گفت: در گذشته نارنگی پاکستانی با جعبه‌های چوبی آلوده از طریق قاچاق وارد می‌شد و، چون هیچ نظارتی بر واردات این میوه‌ها نبود خواه ناخواه آفت همراه با آن وارد کشور می‌شود. به طور مثال مگس مدیترانه‌ای که در باغات شمال بیداد و هزینه سنگینی را برای تولیدکنندگان پرتقال ایجاد کرده آفتی خارجی است که از طریق همین مرکبات وارد کشور شده است.

چرا میوه داخلی جایگزین مکمل‌ها نمی‌شود؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از واردات گسترده مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: ما می‌توانیم برای تقویت سیستم ایمنی بدن میوه‌های تازه داخلی را جایگزین این مکمل‌ها و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

نورانی ادامه داد: در حال حاضر به وفور مکمل‌های کلسیم، منیزیم و آهن و ویتامین‌های مختلف وارد کشور می‌شود. کمیسیونی تشکیل شود که اگر نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن است باید میوه‌های گرمسیری مثل موز، آناناس و انبه وارد شود نه اینکه به دنبال واردات بی رویه مکمل‌ها باشیم.

میوه‌های قاچاق مشتری پسند در بازار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه آن قاچاقچیانی که در کار قاچاق میوه هستند، متخصص اند، گفت: میوه فسادپذیر است و در حمل نیاز به دقت بسیاری دارد.

نورانی در پایان گفت: میوه‌ها قطعا با هواپیما‌های یخچال داری وارد می‌شود که تا این حد تازه در مغازه‌ها عرضه می‌شود، زیرا اگر آسیبی به میوه وارد شود کسی آن را نمی‌خرد. ازآنجا که میوه‌های قاچاق تازه و مشتری پسند در دورن مغازه‌ها خودنمایی می‌کنند، پس قاچاقچیان حرفه‌ای در این بازارند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون